Een mooie dame in kleurrijke kleding kijkt de toeschouwers verleidelijk aan. Ze hoopt hen met haar ogen in haar reusachtige web te lokken. Deze spinnenvrouw, ofwel Jorōgumo is het titelpersonage van een schilderij van Yoshiyasu Tamura, dat nu te zien is in een tentoonstelling over deze Japanse kunstenaar in Kyas Art Salon in Amsterdam.
In zijn geboorteland Japan is Tamura een bekend tekenaar van manga’s, de Japanse strips. Tegenwoordig is hij ook actief als schilder, laat de expositie zien. Vrouwen spelen in bijna elk schilderij de hoofdrol. Niet als een realistische weergave, maar als een geïdealiseerd personage met uiterlijke kenmerken die overduidelijk uit de manga-cultuur afkomstig zijn. Zoals de herkenbare grote ogen.
Voor Jorōgumo stond overigens wel een echte vrouw model: de populaire Japanse zangeres Mika Kobayashi. Zij schreef vervolgens een nummer over het schilderij en gebruikte het werk als cover voor haar laatste album.
Tamura laat zich ook inspireren door westerse renaissance-kunst waarin vrouwbeelden – net als in moderne manga – irrealistische, goddelijke kenmerken hadden. Ook andere stijlkenmerken van de renaissancekunst, zoals het gebruik van bladgoud zijn in zijn werk terug te vinden. “Toen ik 15 jaar was bezocht ik voor het eerst het buitenland”, aldus Tamura. “Vooral in Italië werd ik gegrepen door de schoonheid van religieuze schilderijen. Dit legde uiteindelijk de basis voor mijn huidige werk.”
In zijn werk streeft Tamura het decoratieve en buitensporige na. Dit uit zich vooral in het veelvuldig expressieve gebruik van kleur, pigment en techniek. “Mijn doel is een gemeenschappelijke esthetiek te vinden tussen westerse en Japanse schilderkunst en subculturen zoals moderne manga en animé. Het is een kunst dit te herontdekken en opnieuw vorm te geven.”
Yoshiyasu Tamura, t/m 14 april in Kyas Art Salon, Keizersgracht 221, Amsterdam