Wie interactieve televisie van KPN heeft, is hem misschien al eens tegengekomen: MuseumTV. Dit videoplatform vertoont korte filmpjes over musea en tentoonstellingen. Onlangs voegde de online omroep het honderdste museum toe aan het aanbod.
MuseumTV, een initiatief van Marieke van der Donk, bestaat sinds de zomer van 2016. Via de website – en voor KPN-abonnees dus ook via televisie – brengt het platform musea bij de mensen thuis. Het wil mensen die niet snel uit zichzelf naar een museum gaan in aanraking brengen met musea. Het Sociaal Cultureel Planbureau noemt deze groep de geinteresseerde-niet-bezoeker, een groep die drie keer zo groot is als de groep die daadwerkelijk musea bezoekt.
“Denk hierbij bijvoorbeeld aan mensen die fysiek niet in staat zijn om naar een museum te gaan”, verduidelijkt een woordvoerster. “En ook aan mensen voor wie cultuur veel minder vanzelfsprekend is, zoals 450.000 Mbo’ers. We willen deze drempel graag verlagen. Ook willen we de kijker laten zien dat er in heel Nederland interessante musea te vinden zijn, niet alleen in de Randstad.
MuseumTV werkt samen met bedrijven buiten de culturele sector, zoals KPN, Hema en NS. Zo hoopt het platform nog meer mensen te bereiken. Om die reden werkt het sinds dit jaar ook samen met het Nederlands toerismebureau NBTC/Holland.com.
De video’s op MuseumTV hebben elk een lengte van ongeveer 5 minuten en zijn daardoor toegankelijk voor een brede doelgroep. Het ene filmpje stelt een museum voor, het andere geeft informatie over een expositie. Voorbije tentoonstellingen zijn te vinden in het archief, zodat je na een bezoek altijd nog even terug kunt kijken.
Het aanbod bestaat uit musea in alle Nederlandse provincies. Onlangs voegde MuseumTV het honderdste museum toe: het Zeeuws Museum in Middelburg. De directeur en een van de conservatoren vertellen daarin over de collectie.
MuseumTV, te zien via internet en voor KPN-abonnees ook on demand op televisie
Zie ook: Met de Hema naar het museum