“NS is geel geworden. Actief, krachtig, modern, opvallend. Hip zelfs!” Dat kopte een krant toen de NS in 1968 naar buiten kwam met zijn toen nieuwe huisstijl, die een halve eeuw later nog steeds van kracht is. In het Spoorwegmuseum opent eind deze maand een tentoonstelling over het ontstaan van deze huisstijl.
Het was destijds een doorbraak, de introductie van het nieuwe NS-logo en de gele kleur van de treinen. Het fenomeen ‘huisstijl’ was nog nieuw, NS was het eerste bedrijf dat eigentijdse vormgeving voor de publieke sector toepaste. Het bleek een gouden greep. De frisse ideeën van de jonge ontwerpers sloten naadloos aan bij de behoefte van NS om zich voortaan als modern en dynamisch bedrijf te presenteren. De tentoonstelling is te zien in de Mat ’64, een trein uit de eerste serie die in de nieuwe gele kleur de fabriek uitrolde.
RTV Utrecht zendt op 21 mei de documentaire Een tijdloos ontwerp, 50 jaar NS huisstijl uit. Daarin komen diverse betrokkenen aan het woord. Conservator van het Spoorwegmuseum, Evelien Pieterse, vertelt over de vele verschillende kleuren en logo’s die in het verleden bij de spoorwegen werden gebruikt en de vele pogingen die NS deed om hier eenheid in te krijgen.
Drs. Geurt Hupkes werkte in de jaren 60 bij de op dat moment verlieslijdende NS toen hij over het begrip huisstijl hoorde. Hij bedacht dat het precies is wat het bedrijf nodig had. Hupkes begeleidde het proces en had regelmatig contact met de ontwerpers.
Gert Dumbar ontwierp de huisstijl. Hij vertelt hoe hij kwam tot het beroemde logo en de herkenbare gele kleur van de treinen. De briefing voor de ontwerper was: “Het gewenste bedrijfsbeeld moet eigentijds, mannelijk, niet ambtelijk, accuraat en dynamisch zijn”. Het resultaat, de gele treinen en het iconische logo, bepalen nog steeds het beeld op het spoor.
Baanbrekend design, 50 jaar NS huisstijl, 27 mei t/m 28 oktober in het Spoorwegmuseum, Utrecht
De documentaire Een tijdloos ontwerp, 50 jaar NS huisstijl is na uitzending op 21 mei ook terug te kijken via rtvutrecht.nl/gemist