Het Kröller-Müller Museum heeft onlangs het schilderij Tête de Persée (Hoofd van Perseus) van Odilon Redon gekocht. Het is vanaf 2 juni te zien in de tentoonstelling Odilon Redon. La littérature et la musique.
Tête de Persée is een bijzonder werk in het oeuvre van Redon (1840-1916), omdat het een zeer vroeg werk in kleur is. De kunstenaar werkte aan het begin van zijn carrière namelijk vooral in zwart-wit. Het schilderij is het een van de vroegste versies van het voor Redon kenmerkende thema van het ‘losse’ of afgehakte hoofd. Dit komt in verschillende vormen en met telkens wisselende betekenissen in zijn werk voor. Als hoofd van Johannes de Doper of van Orpheus, of zonder een specifieke identiteit of betekenis.
Zoals vaak het geval vertelt Redon ook ditmaal geen concreet verhaal; het is aan de toeschouwer om de voorstelling te interpreteren. In dit schilderij staat het hoofd van de Griekse halfgod Perseus op een offerschaal, tegen een wolkachtige, ondefinieerbare achtergrond. Hij lijkt in gedachten verzonken, zich onbewust van zijn omgeving. Een helder wit licht valt op zijn gezicht en op de rand en achterkant van de schaal.
Het schilderij doet sterk denken aan de traditionele voorstellingen van Johannes de Doper, wiens hoofd op verzoek van Salomé werd afgehakt. Perseus verloor zijn hoofd echter zelf niet, maar onthoofdde zelf wel Medusa, die een ieder die haar in de ogen keek, versteende. Door de twee geschiedenissen – uit de klassieke mythologie en het Nieuwe Testament – met elkaar te vermengen, creëerde Redon een raadselachtige en originele voorstelling.
Het Kröller-Müller Museum beschikt over een omvangrijke Redonverzameling, voor het merendeel bijeengebracht door naamgever Helene Kröller-Müller. Door de vroege datering en door de thematiek is Tête de Persée een belangrijke toevoeging aan de bestaande verzameling, in het bijzonder in relatie tot twee iets latere voorstellingen van het ‘losse’ hoofd: de tekeningen Tête de martyr (Kop van een martelaar, 1877) en Tête d’Orphée flottant sur les eaux (Hoofd van Orpheus drijvend op het water, 1881).
Het museum kocht het schilderij met de steun van de deelnemers van de BankGiro Loterij. Het was sinds 1948 in het bezit van Jacques Ulmann, een Franse verzamelaar van surrealistische werken.