Een recent ontdekt schilderij van de Belgische kunstenares Michaelina Wautier is sinds enkele dagen te zien in Museum aan de Stroom (MAS) in Antwerpen. De eigenaar gaf het in bruikleen zodat het museum het kon toevoegen aan haar overzichtstentoonstelling ooit.
De voorstelling van twee jongens die een ei eten, getiteld Elk zijn meug, dook op bij het veilinghuis Van Ham in Keulen. In eerste instantie stond het te boek als ene werk van Jacob van Oost, meldt The Art Newspaper. Medewerkers van het veilinghuis hadden echter het vermoeden dat het een creatie was van Michaelina Wautier en namen daarom contact op met Katlijne Van der Stighelen, expert op het gebied van de Vlaamse kunstenares. Zij bevestigde dat het inderdaad om een Wautier ging.
De Belgische kunststichting The Phoebus Foundation kocht het genretafereel op 17 mei voor 380.000 euro. En gaf het al snel in bruikleen aan het MAS voor de tentoonstelling Michaelina – De leading lady van de barok. Eerder genoemde Van der Stighelen stelde deze samen. Het werk is daar sinds 19 juni te zien, de expositie zelf opende op de eerste van deze maand.
Voor deze eerste overzichtstentoonstelling van Michaelina Wautier werkte het MAS samen met het Rubenshuis, eveneens in Antwerpen. Volgens het MAS toont de expositie “het uitzonderlijke talent van een kunstenares die groot werd in een periode waarin vrouwelijke artiesten zeer zeldzaam waren. Dat meldt het museum op zijn website. “Haar werk is zo veelzijdig en uniek dat het alle kunsthistorische verbeelding tart.”
Omdat haar leven nauwelijks is gedocumenteerd, is over Michaelina Wautier (1604–1689) slechts weinig bekend. Kort na 1640 vestigde de uit Mons (Bergen) afkomstige kunstenares zich samen met haar jongere broer, de schilder Charles Wautier (1609-1703), in Brussel. Beiden bleven ongehuwd en bewoonden een statig herenhuis nabij de Kappellekerk.
Naam maken als kunstenaar was voor een vrouw in de zeventiende eeuw geen makkelijk opgave. Toch slaagde Wautier daarin, niet in de laatste plaats doordat ze zich aan verschillende genres waagde. Behalve portretten en genrestukken maakte ze bijvoorbeeld ook historiestukken op groot formaat. Ook behandelde ze religieuze en mythologische thema’s.
Het monumentale doek Triomf van Bacchus uit de collectie van Kunsthistorisches Museum in Wenen is daar een voorbeeld van. Hierop toonde ze zonder schroom haar kennis van de mannelijke anatomie. Zelf figureert ze ook op dit metersgrote doek. Met ontblote borst kijkt ze als enige van het gezelschap de toeschouwer aan.
Michaelina – De leading lady van de barok, t/m 2 september in Museum aan de Stroom (MAS), Antwerpen, België