Kunst is er in verschillende vormen: schilderijen, beelden, installaties, om er maar enkele te noemen. Het ene werk verdwijnt snel weer uit de herinnering, het andere blijft je bij. In deze nieuwe zomerserie beschrijven we elke week één bijzonder kunstwerk in een museale collectie. Deze week: His unexpected return van Tobias Schalken.
Tijdens de tentoonstelling Hyperrealisme Sculptuur in de Kunsthal was ze een van de blikvangers, het meisje, slapend met haar hoofd op een lessenaar. Ze is aandoenlijk, zoals ze daar zo ligt, in een diepe slaap. Ook fascineert ze, want er is iets met haar wat niet helemaal klopt.
Tekst en foto: Evert-Jan Pol
Haar linkerarm is namelijk sterk behaard, en ook gespierder dan haar rechterarm. Haar linkerhand is eveneens een stuk groter uitgevallen. Het lijkt wel alsof die arm oorspronkelijk niet van haar was, maar later aan het lichaam is bevestigd.
Of is ze misschien een weerwolf? Dit kan een verklaring zijn voor de dierlijke trekjes van de arm. In dat geval is de transformatie in volle gang, maar hield zij daar geen rekening mee. De titel His unexpected return (zijn onverwachte terugkeer) zou daar tenminste op kunnen wijzen.
Het opvallende meisje is een creatie van de veelzijdige Nederlandse kunstenaar Tobias Schalken (1972). Behalve sculpturen maakt hij ook installaties, video’s, schilderijen en stripverhalen. Een idee voert hij uit in de techniek die hij daarbij het meest vindt passen.
Niet zelden zijn Schalkens creaties enigszins bevreemdend. Wat bijvoorbeeld te denken van Tableman? Dat werk toont ons een man die onder een tafel hangt. Wat doet hij daar? We zullen het misschien nooit weten.
His unexpected return bevindt zich in de collectie van het in 2015 geopende Museum More in Gorssel. Dat staat volledig in het teken van realistische kunst. En veel realistischer dan het beeld van dit meisje krijg je ze niet. Ze is zó echt, met haar sterk behaarde arm, dat het zelfs een beetje eng wordt.