Een vrouw lacht, huilt, is verdrietig en kwaad, en dat allemaal terwijl ze in de camera van haar smartphone kijkt. Op een groot scherm achter haar komen deze en vele andere emoties in de vorm van gezichtsuitdrukkingen voorbij. De performance opende zaterdag de expositie Emotion Recognition from an algorithmic point of view in puntWG in Amsterdam.
Tekst en foto’s: Evert-Jan Pol
Het project van beeldend kunstenaar Coralie Vogelaar is geïnspireerd door het Facial Action Coding System (FACS). Dit in 1978 door Paul Ekman ontwikkelde systeem is de basis van hedendaagse emotie-herkenningssoftware. Het ontcijferde 43 spieren waarmee het gezicht ontelbare uitdrukkingen kan vormen.
Vogelaar, choreografe Marjolein Vogels en actrice Marina Miller Dessau gingen samen aan de slag met al deze expressies en dat resulteerde in een performance, een fotoserie en twee video’s.
De video-installatie Interface toont op twee schermen het gezicht van Miller Dessau. Ze is gefilmd terwijl ze op verhalen reageert die ze hoort. De spontane en echte emoties die ze uitdrukt, zien we op het linkerscherm.
Het FACS ‘keek’ tijdens het filmen mee en ontleedde de verschillende expressies. In de video op het rechterscherm bootst de actrice na hoe de computer de uitdrukkingen zou uitdrukken. Op beide schermen zien we steeds dezelfde emotie, maar er is een duidelijk verschil zichtbaar.
In de tweede video, Random String of Emotions, zien we opnieuw uiteenlopende uitdrukkingen. Professionele emotie-herkenningssoftware analyseert deze willekeurig gevormde expressies vervolgens weer.
De tentoonstelling, die verder bestaat uit enkele foto’s, laat het publiek op een andere manier kijken naar iets wat we toch als heel vanzelfsprekend zien: de menselijke emotie.
Emotion Recognition from an algorithmic point of view, t/m 28 oktober (woensdag t/m zondag, 12-17 uur) in puntWG, Amsterdam