Het Zuiderzeemuseum heeft het schilderij Een bezoek aan het Louvre, Parijs van Johannes Marius ten Kate gekocht. De nieuwe aanwinst is vanaf 8 december te zien in de vaste presentatie.
Het werk uit 1881 laat zien hoe er eind negentiende eeuw al spelenderwijs naar de klederdracht werd gekeken. De twee jonge vrouwen in Volendamse klederdracht naast het topstuk Venus van Milo in het Louvre geven het geheel een geestige tegenstelling.
Het beeld staat symbool voor eeuwige schoonheid. Wellicht gaat het hier om een vergelijking tussen eeuwige schoonheid en Hollandse schoonheid uit Volendam. Dit dorp was rond 1880 in opkomst bij kunstenaars, die waren getipt door de Franse schrijver Henri Havard, die in 1873 het dorp met de klederdracht als exotisch bestempelde.
Een bijzonder detail is, dat de man met baard rechts van de Venus van Milo meer oog heeft voor de twee Volendammer dames dan voor het beroemde marmeren beeld. Zo te zien is het een kunstenaar, die middels een schetsje probeert om de twee exotische schonen op papier vast te leggen.
Het Zuiderzeemuseum noemt Een bezoek aan het Louvre, Parijs een bijzondere aanvulling op de collectie. Het koopt dit soort werken om de Zuiderzeecultuur in beelden en verhalen vast te leggen. Het Enkhuizer museum bezat al enkele schilderijen van dezelfde schilder, zoals Haven te Volendam en Hooioogst op Marken.
Johannes Marius ten Kate (1859-1896) stamde uit een kunstenaarsfamilie. Hij was de zoon van schilder Mari ten Kate, van wie hij waarschijnlijk ook het vak keerde. In 1881 maakte Ten Kate een studiereis naar Parijs, waar hij onder invloed kwam van het impressionisme. Het is aannemelijk dat hij tijdens deze studiereis het Louvre bezocht en daar de Venus van Milo zag. Het museum had het topstuk een jaar eerder gekocht.