Museum COMM in Den Haag verkeert in financiële problemen en dat komt door een dure verbouwing, hoge marketingkosten en het riante salaris van de directeur. Dat schrijft het journalistiek onderzoeksplatform Follow the Money (FTM) vandaag.
De raad van toezicht van het (toen nog) Museum voor Communicatie benoemde in 2016 Tobias Walraven, een van haar leden, tot directeur. Het museum had te weinig bezoekers en de nieuwe directeur moest de instelling er weer bovenop helpen.
De verbouwing die hij vervolgens liet uitvoeren, kostte ongeveer 11 miljoen euro. Oud-directeuren vinden dit overdreven veel, omdat het museum in 2016 een balans had van nog geen 2 miljoen en amper 26.000 bezoekers trok.
Volgems FTM verdiende Walraven als directeur vorig jaar 181.000 euro. Dit is bijna net zoveel als de directeur van het Rijksmuseum, maar dat ontving vorig jaar ruim 2 miljoen bezoekers. Ook schrijft het platform dat COMM bedrijven inhuurde waar Walraven zelf directeur van is.
Op zijn website reageert het COMM kort op het artikel: “Op vrijdag 18 januari 2019 verscheen een artikel van internetplatform Follow the Money. In dit artikel wordt een beeld geschetst van ons museum waarin directie en Raad van Toezicht zich niet herkennen. Wij nemen dan ook nadrukkelijk afstand van de inhoud van het artikel.”