Vincent van Goghs Zonnebloemen schaart zich in het lijstje met kunstwerken die het eigen huis niet meer zullen verlaten. Het Van Gogh Museum heeft besloten het beroemde schilderij nooit meer uit te lenen. Het werk blijkt daarvoor te kwetsbaar.
Zonnebloemen is sinds 11 januari in het restauratieatelier van het museum voor een lichte restauratie. Het is de laatste fase van een uitvoerig onderzoek naar de conditie van het schilderij. Een internationaal team van specialisten onderzocht het werk met de nieuwste technieken om zoveel mogelijk informatie te verzamelen over het doek, de grond- en verflagen en de eerdere restauraties die het werk heeft ondergaan.
Het doel was erachter te komen welke materialen Van Gogh gebruikt heeft, wat de conditie van het schilderij is, of een restauratie nodig en mogelijk is, en wat gedaan kan worden om het schilderij zo goed mogelijk te bewaren voor de toekomst.
Een van de conclusies is dat het schilderij stabiel is maar kwetsbaar. De grond- en verflagen zijn zeer gevoelig voor trillingen en veranderingen in luchtvochtigheid en temperatuur. “Om die reden hebben we besloten dat Zonnebloemen niet meer op reis gaat”, vertelt Axel Rüger, directeur van het Van Gogh Museum.
Voorheen leende het museum het topstuk ook al slechts bij hoge uitzondering uit. In het 47-jarig bestaan van het museum gebeurde dit maar zes keer. De laatste keer was in 2014. Toen reisde het schilderij naar The National Gallery in Londen om naast de Zonnebloemen uit die collectie te hangen.
Zonnebloemen is een van de meest bekende schilderijen van Vincent van Gogh. Hij schilderde vijf versies van een grote bos zonnebloemen in een vaas, die nu in musea over de hele wereld hangen. Het werk in het Van Gogh Museum dateert uit januari 1889 en is gebaseerd op het schilderij uit de zomer van 1888 dat zich in The National Gallery in Londen bevindt.
De recente studie bevestigt dat, want de opbouw van de compositie van het schilderij in het Van Gogh Museum laat zien dat de kunstenaar van tevoren precies wist hoe die moest worden. Ook staat nu vast dat het geel geschilderde latje, vastgemaakt aan de bovenzijde van het doek, een oorspronkelijke uitbreiding van de compositie is, dus door Van Gogh zelf toegevoegd tijdens het schilderproces.