Het Mauritshuis toont vanaf vandaag een pastelportret van de Franse kunstenaar Jean-Baptiste Perronneau. Het museum kreeg het vorig jaar van jonkheer F.G.L.O. van Kretschmar, een nazaat van de geportretteerde, Hagenaar Jacob van Kretschmar.
De pastel uit 1754 bleef altijd in familiebezit en is volgens het Mauritshuis “een voortreffelijk voorbeeld” van het werk van Perronneau. Vanwege hun lichtgevoeligheid mogen pastels niet permanent worden getoond en daarom zal het werk niet voortdurend te zien zijn. Vanaf vandaag is de nieuwe aanwinst enkele maanden te bezichtigen in zaal 13.
In de achttiende eeuw was de kunstwereld zeer internationaal en kunstenaars reisden door heel Europa. In Nederland werkten ook veel buitenlandse portrettisten, voor korte of langere tijd. Met de komst van kunstenaars als de Parijzenaar Jean-Baptiste Perronneau, de Zwitser Jean-Étienne Liotard (1702-1789) en de Duitser Johann Friedrich August Tischbein (1750-1812) kregen pastelportretten populariteit in Nederland. Perronneau was de eerste buitenlandse pastelkunstenaar die hier kwam werken. Hij vervaardigde toen onder meer het portret van Van Kretschmar.
Er zijn zo’n 45 portretten bekend die Perronneau in Nederland maakte, waarvan dertig in pastel en de rest in olieverf. Na zijn eerste bezoek in 1754 kwam de kunstenaar regelmatig terug naar Nederland, waar hij groot succes had. Bijna de helft van de nog bekende Nederlandse portretten ontstond tijdens zijn tweede verblijf in 1761, in Amsterdam en Den Haag. Hij maakte toen ook portretten van een nog jonge prins Willem V en diens zus prinses Wilhelmina Carolina. Perronneau overleed in 1783 in Amsterdam.
Afgebeeld is de 33-jarige militair Jacob van Kretschmar (1721-1792). “De losse en tegelijk zeer overtuigende wijze waarop Perronneau details heeft weergegeven als de gepoederde haren en de jabot, de strook kant bij de nek, toont zijn grote talent”, aldus het Mauritshuis in een persbericht. “De aantrekkelijkheid van dit portret wordt verder bepaald door de elegante, schijnbaar ongedwongen pose, de heldere kleuren en de fraaie lichtval. De blauwe, met gouddraad afgezette rock, steekt prachtig af tegen de lichte achtergrond, waar het blauw van het papier nog licht door heen schemert.”