Singer Laren heeft een invloedrijk werk uit de beginperiode van De Stijl verworven. Het gaat om Compositie 1917 – 1918 van Bart van der Leck, medeoprichter van De Stijl.
De in Laren woonachtige Van der Leck schilderde als eerste geometrische vormen in primaire kleuren op een wit fond. Hiermee beïnvloedde hij rechtstreeks Mondriaan, die toen ook in Laren verbleef.
Van der Leck (1876-1958) richtte zich bij dit experimentele werk puur en alleen op de ordening van geometrische vlakjes in het beeldvlak. Aan het verfoppervlak is zichtbaar dat bepaalde vlakjes eerst vierkant waren en later deels werden overgeschilderd met witte verf. Zoekend naar een nieuwe beeldtaal sneed Van der Leck de vlakjes schuin af langs diverse diagonale lijnen die het beeldvlak doorkruisen. Hiermee suggereerde de kunstenaar een roterende beweging in de volledig abstracte voorstelling.
Hij woonde en werkte gedurende vrijwel zijn gehele werkzame leven in respectievelijk Laren en Blaricum en had in de jaren 1914-1918 veelvuldig contact met Piet Mondriaan, die daar tijdens de Eerste Wereldoorlog ook verbleef. De wisselwerking tussen beide kunstenaars speelde een grote rol bij de totstandkoming van De Stijl en de Nieuwe Beelding.
Van der Leck behoorde tot de eerste leden van Kunstenaarsvereniging Laren-Blaricum. De leden van deze nog bestaande kunstenaarsvereniging exposeren traditiegetrouw tweejaarlijks in Singer Laren. Compositie 1917 – 1918 is van 16 tot en met 25 april te zien zijn in deze tentoonstelling.