Geen categorie

Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2019

0 0
Read Time:2 Minute, 47 Second

Recensie

Funda Gül Özcan (1984) heeft de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2019 gewonnen. Ze kreeg gisteren de prijs uitgereikt tijdens een live uitzending van Opium Radio. Werk van haar en de twee andere genomineerden is nu te zien in Stedelijk Museum Schiedam.

Tekst en foto’s: Evert-Jan Pol

Funda Gül Özcan (1984), It is Time to Say Hello at the East Pole (detail), 2016.

De jury koos unaniem voor Funda Gül Özcan, die was voorgedragen door Bart Rutten, directeur van het Centraal Museum. “Haar installaties laten zich ervaren als een achtbaan waarin van alles tegelijk met de kijker gebeurt”, aldus de jury. “Haar diorama’s zijn rijk, fascinerend en zowel raadselachtig als technisch verbluffend.” Volgens de jury kan haar “zowel apocalyptisch zijn als fun, donker en licht, technisch vaardig maar ook ontroerend simpel”.

De in Duitsland geboren kunstenares krijgt een bedrag van 10.000 euro. Ook won ze een boekpublicatie ter waarde van datzelfde bedrag.

Funda Gül Özcan (1984), It is Time to Say Hello at the East Pole, 2016.

De Volkskrant Beeldende Kunst Prijs is een oeuvreprijs voor getalenteerde kunstenaars van 35 jaar of jonger, wonend en werkend in Nederland. De prijs, die sinds 2006 bestaat, is een samenwerking van de Volkskrant, omroep Avrotros en Stedelijk Museum Schiedam. In dat museum vindt dan ook jaarlijks de tentoonstelling plaats waarin de genomineerden hun werk tonen. Behalve Gül Özcan waren dat dit jaar Neo Matloga en Lonneke van der Palen.

De twee laatstgenoemden maken ook nog kans op een prijs, want bezoekers van Stedelijk Museum Schiedam mogen ook nog een winnaar kiezen. Mij zou het echter niet verbazen als Gül Özcan ook de publieksprijs wint. De installatie die ze toont, is namelijk een visueel spektakel. In een vitrine is een fascinerende en enigszins exotische wereld zichtbaar, met vogeltjes, een waterval en bliksemschichten.

Neo Matloga, Dikgang (detail), 2019.

Het werk van de drie genomineerden verschilt enorm van elkaar. Zo werken ze ieder in een ander medium. Neo Matloga (1993), voorgedragen door kunstverzamelaar Rattan Chadha, maakt bijvoorbeeld collages, in zwart-wit. Met tekeningen en knipsels maakt hij verrassende groepsportretten, waarin interactie tussen mensen centraal staat. “De figuren op de schilderijen zijn zoekend en onvoorspelbaar. Wat spreek er uit hun zielen?”, vraagt Chadha zich af.

Fotograaf Robin de Puy nomineerde haar collega Lonneke van der Palen (1985). “Ze weet in haar werk prachtig te spelen met licht, kleur en vorm”, motiveert De Puy haar keuze. “De series vrij werk die ze heeft gemaakt in Kaapstad, Amerika en Marokko zijn mijn favorieten. Daar weet zij een plastic zak, een lullig paaltje of een afstandsbediening zo te fotograferen dat het er opeens wél magisch uitziet.”

Lonneke van der Palen (1985), Please Return to the Highlighted Road, 2012-2019.

Speciaal voor de tentoonstelling maakte Van der Palen een dynamische wandvullende installatie met een selectie uit haar stillevens en landschappen.

Het is nu aan de museumbezoeker te bepalen wie de publiekspijs en de daarbij behorende 2500 euro wint. Stemmen kan tot en met zondag 26 mei. De uitslag wordt bekendgemaakt op 2 juni.

De Volkskrant Beeldende Kunst Prijs, t/m 16 juni in Stedelijk Museum Schiedam

Waardering: @@@@@@@@@@

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %
Share