Recensie
Aan goede kunst zit een prijskaartje. Werken zijn vaak zo prijzig dat alleen vermogende particulieren ze kunnen kopen. Dat wil gelukkig lang niet altijd zeggen dat die kunst dan nooit meer in het openbaar te zien is. Kunsthal Rotterdam toont momenteel een selectie uit de verzameling van de gefortuneerde ondernemer Rattan Chadha.
Tekst en foto’s: Evert-Jan Pol
De Kunsthal wijdt vaker tentoonstellingen aan privéverzamelingen. Eerder toonde het selecties uit de Caldic Collectie van Joop van Caldenborgh (oprichter van Museum Voorlinden), de Triton Collectie van Willem Cordia en Marijke van der Laan en de Hugo Brown Family Collection. En nu is het dan de beurt aan de verzameling van in 1949 in India geboren Nederlandse zakenman Rattan Chadha. Het is fijn dat particuliere collecties als deze ook eens publiekelijk te zien zijn.
Chadha is oprichter van modemerk Mexx, waarmee hij zijn fortuin maakte. Zijn kunstcollectie startte hij in de jaren 80 met incidentele aankopen, maar in het nieuwe millennium kwam er pas echt groei in. Door de verkoop van het grootste gedeelte van zijn aandelen aan het Amerikaanse modebedrijf Liz Claiborne in 2001 werd hij multimiljonair en beschikte hij opeens over ruime middelen om zijn verzameling uit te breiden. Hij trok conservator Liesbeth Willems aan, die hem adviseert bij zijn aankopen.
Inmiddels bestaat zijn verzameling uit zo’n negenhonderd werken, waarvan de Kunsthal er zo’n zeventig toont. Het is interessant te zien wat andere mensen zoal aan kunst in huis hebben, ook al is het je eigen smaak misschien niet.
Wat ik van een tentoonstelling vond, kan ik later zien aan het aantal foto’s dat ik maakte. Van de ruim zeventig aanwezige werken fotografeerde ik er ditmaal slechts veertien. De selectie in haar geheel kon me maar matig boeien.
Al waren er zeker enkele werken die mijn aandacht konden vasthouden, zoals Random Fear (with mirrors) van de Nederlands-Braziliaanse kunstenaar Rafaël Rozendaal. De vloer in een kleine kamer ligt bezaaid met gebroken spiegels. Het bonte kleurenpalet van de wandpanelen reflecteert in het aan diggelen geslagen glas.
Wellicht symboliseren de scherven dat een mensenleven niet altijd over rozen gaat. In de collectie van Chadha staat de mens en al zijn gebreken namelijk centraal. De zakenman die zelf over geld niet te klagen heeft lijkt met zijn verzameling te willen zeggen dat roem en succes niet altijd leiden tot geluk. Hij toont bijvoorbeeld Sad Romy van Marlene Dumas, een intens verdrietig portret van de beroemde en succesvolle Duitse actrice Romy Schneider.
Dat veel mensen graag eens iemand anders zouden willen zijn, maakt Candice Breitz duidelijk in haar installatie Queen (A Portrait of Madonna). Daarvoor liet ze fans van Madonna in de huid van hun heldin kruipen. Op dertig tv-schermen zingen ze haar liedjes, leven zich uit voor de camera en tonen zichzelf zoals ze er graag uit zouden willen zien.
(Tekst gaat verder onder de foto’s)
Soms lijkt het wel dat mensen vooral gelukkig zijn als ze in een winkel dingen kopen. Grayson Perry visualiseerde dat in het metersgrote wandtapijt The Walthamstow Tapestry. Daarin schetst hij de menselijke levensloop van geboorte tot dood, aan de hand van een aantal toonaangevende merken, uiteenlopend van IKEA en Marks&Spencer tot Tiffany’s en Louis Vuitton. We zijn wat we kopen, lijkt de boodschap. De aanwezigheid van dit werk in Chadha’s collectie is enigszins ironisch omdat de zakenman zijn succes zelf immers te danken heeft aan de consumerende mens.
Trouble in Paradise – Collection Rattan Chadha, t/m 26 mei in Kunsthal Rotterdam
Waardering: @@@@@@@@@@