Het Van Gogh Museum heeft een belangrijke brief van Vincent van Gogh gekregen. Het gaat om een brief aan criticus Albert Aurier, geschonken door de heer en mevrouw Cheung Chung Kiu.
Op 9 of 10 februari 1890 schreef Vincent van Gogh een brief aan dichter, auteur en criticus Albert Aurier (1865-1892). Die had vlak daarvoor in een tijdschrift een uitgebreide en lovende bespreking geschreven over het werk van Van Gogh, dat hij had bewonderd op de Salon des Indépendants van 1889 in Parijs en in 1890 bij Les XX in Brussel.
Vanuit de inrichting in Saint-Rémy pende Van Gogh twee kantjes helemaal vol als antwoord op het artikel. Hij uitte zijn grote dankbaarheid aan de criticus voor de poëtische recensie.
Van Gogh vond het lastig de complimenten uit het artikel gewoon in ontvangst te nemen. In plaats daarvan gaf hij op een emotionele toon zijn onzekerheden prijs en benadrukte de kwaliteiten van de kunstenaars die hij bewonderde en aan wie hij zichzelf schatplichtig achtte. In de brief beloofde Van Gogh Aurier als teken van dank bovendien een studie van cipressen, die de criticus in zijn stuk had beschreven als “nachtmerrieachtige, vlamachtige zwarte silhouetten”.
“Hartelijk dank voor uw artikel in de Mercure de France dat me zeer heeft verrast”, schreef Van Gogh. “Ik vind het erg goed als kunstwerk op zichzelf, ik vind dat u schildert met woorden; enfin, in uw artikel vind ik mijn doeken terug, maar beter dan ze in werkelijkheid zijn, rijker, betekenisvoller.”
Enkele van de werken die Van Gogh in de brief noemt, bevinden zich in de collectie van het museum, zoals zijn eigen Zonnebloemen, maar ook schilderijen van tijdgenoten die hij als mooi en belangrijk bestempelt.
De reactie van Van Gogh op de recensie van Aurier in de vorm van deze zeer rijke brief – waarin de kunstenaar In het schrijven reflecteert Van Gogh op zijn eigen kwaliteiten en op specifieke werken, de aard van het impressionisme en de presentatie van zijn werk. De brief geeft veel inzicht in de persoon Vincent van Gogh en zijn artistieke visie en geldt daarom als zeer belangrijk.
Het Van Gogh Museum kocht recent ook twee schilderijen: Bord met perziken van Gustave Caillebotte (1848-1894) en Huis in de winterzon (1909) van Gabriele Münter. Laatstgenoemde is het eerste schilderij van deze kunstenares in een Nederlandse publieke collectie.
De drie aanwinsten zijn vanaf vandaag te zien in een speciale presentatie, samen met tien andere werken die het museum de afgelopen dertien jaar in bezit kreeg. Dit is de periode waarin Axel Rüger directeur was. Hij neemt deze maand afscheid. De kleine tentoonstelling is tot en met 3 juni te zien op de derde verdieping van het museum.