Het Dordrechts Museum heeft een omvangrijke schenking gekregen van nazaten van de schilder Abraham van Strij. Het gaat om persoonlijke stukken, zoals de altijd gekoesterde familiebijbel en portretten die hij van zijn zoon en schoondochter schilderde. Topstuk is een groot bovendeurstuk met het stadswapen van Dordrecht. Dat is vanaf vandaag in het museum te zien.
Het Dordrechts Museum had al een belangrijke collectie werken van de gebroeders Abraham (1753-1826) en Jacob van Strij (1756-1815). Rond 1800 waren zij de toonaangevende kunstenaars in Dordrecht. Met gerichte aankopen heeft het museum in de afgelopen jaren schilderijen, tekeningen en een complete behangselkamer van de Van Strijs kunnen aankopen.
In 2007 kocht het de ateliernalatenschap van Abraham van Strij. Dit betrof circa tweehonderd ontwerptekeningen en figuurstudies, die niet voor de verkoop bestemd waren maar voor eigen gebruik in het atelier. Binnen de familie Van Strij is dit materiaal altijd zorgvuldig bewaard. De overige stukken die zich nog in de familie bevonden, waaronder de gekoesterde familiebijbel, zijn nu geschonken aan het museum.
Door de schenking en de eerdere aankoop van de familie Van Strij bezit het museum nu de grootste en meest veelzijdige Van Strij-collectie ter wereld. De schenking betreft schilderijen, waaronder de portretten van Abraham jr. en schoondochter Petronella van der Koogh, tekeningen, beschilderd aardewerk, kleding en de bijbel van de Van Strijs.
De familiebijbel is van bijzondere betekenis. Op de schutbladen zijn vanaf het begin van de achttiende eeuw nauwkeurig de binnen de familie Van Strij gesloten huwelijken, geboorten en sterfgevallen bijgehouden. Conservator Sander Paarlberg: “Het is eigenlijk een eenvoudig exemplaar, maar deze bijbel bevat een schat aan genealogische informatie”. Dankzij de bijbel weet het museum nu bijvoorbeeld nu namelijk de exacte geboortedatum van Abraham (31 december 1753) en Jacob (2 oktober 1756).
Drie decoratieve bovendeurstukken maken deel uit van de schenking, een specialiteit van Abraham van Strij. Het in grisailletechniek geschilderde bovendeurstuk met een Allegorie op de stad Dordrecht is daarvan het belangrijkste stuk. In het museum bevond zich daarvan al een getekende voorstudie.
“Zeer toepasselijk dat dit bovendeurstuk nu in het museum is”, vindt Paarlberg. “Op de achterzijde van de tekening noteerde Van Strij dat hij de voorstelling in 1824 had gemaakt voor de kamer van de Burgemeester en Wethouder in het stadhuis. Dergelijke bovendeurstukken in grisaille imiteren op overtuigende wijze beeldhouwwerken. Van Strij was een groot meester op dit gebied.”