Recensie
Als Picasso een actiefilm had gemaakt, hoe zou die er dan uitzien? Wellicht komt Ruben Brandt, Collector aardig in de buurt. De personages in deze uitermate originele en zeer vermakelijke animatiefilm lijken rechtstreeks uit zijn oeuvre afkomstig.
Tekst: Evert-Jan Pol
Figuren die uit schilderijen stappen; dat is ook precies waar het om draait in deze Hongaarse film van Milorad Krstić. Psychotherapeut Ruben Brandt heeft veelvuldig nachtmerries waarin personages uit dertien beroemde kunstwerken hem achtervolgen en aanvallen. Zo begint de normaal toch zo lieflijke Infanta Margarita Teresa van Diego Velázquez angstaanjagend psychotisch gedrag te vertonen.
Er lijkt maar één ding op te zitten om van deze nare dromen af te komen. Hij moet de meesterwerken stelen. Daarbij krijgt hij hulp van vier patiënten die allemaal zo hun eigen specifieke problemen hebben. Kunstdief Mimi bijvoorbeeld, is een kleptomaan. Niet ongunstig voor een dievegge, zou je zeggen. De aandoening kan echter ook een handicap zijn, als je daardoor met een waaier thuiskomt, terwijl je een kostbare diamant had moeten stelen.
(Tekst gaat verder onder de stills)
Ook deelnemend aan de kunstroof is een tweedimensionale boef. Die door zijn lichaamsbouw moeiteloos onder een deur door kan glijden. Als hij niet te veel worstjes eet tenminste.
Met het wensenlijstje in de hand bezoekt de gelegenheidsdievenbende iconische locaties als Musée d’Orsay in Parijs en het Guggenheim Museum in New York. Ook belandt ze in Tokio. Vol vaart trekt het viertal de wereld over in deze ‘ouderwetse’ avonturenfilm met een spectaculaire apotheose.
Ruben Brandt, Collector doet qua sfeer denken aan actiefilms en film noirs uit de jaren 50 en 60. Maar dan wel met een geheel eigen tintje. Kunstdiefstal als thema mag dan vrij klassiek zijn, het decor en de mensen die het bevolken zijn dat daarentegen veel minder. Personen met drie ogen en twee monden zijn eerder regel dan uitzondering. Picasso had dit inderdaad kunnen bedenken.
(Tekst gaat verder onder de trailer)
Bovendien zit de film tjokvol verwijzingen naar kunstenaars en kunstwerken. Neem alleen de naam van de hoofdpersoon al: Ruben Brandt. Dit is een samenvoeging van Rubens en Rembrandt. Marcel Duchamps Fietswiel op krukje en Back Seat Dodge ’38 van Edward Kienholz zijn enkele van de vele werken die de revue passeren.
Voor kunstliefhebbers is de productie een feest der herkenning. En ook filmkenners komen aan hun trekken met de nodige referenties. Een scène uit Convoy van Sam Peckinpah uit 1978 wordt nog eens dunnetjes overgedaan. En Alfred Hitchcock geeft acte de présence als ijsklontje. Samen vormen al deze elementen een sprankelende ode aan de kunsten.
Ruben Brandt, Collector, nu te zien in de bioscoop
Waardering: @@@@@@@@@@
Maak kans op gratis kaarten!
De Digitale Kunstkrant geeft in samenwerking met Periscoop Film 3 keer 2 kaarten weg voor Ruben Brandt, Collector. Wil je kans maken op 2 kaarten?
Stuur dan uiterlijk donderdag 25 juli een e-mail naar info@digitalekunstkrant.nl, onder vermelding van Kaarten Ruben Brandt, Collector
Onder alle inzenders verloten we 3 keer 2 kaarten.