“Zijn jullie corpsballen met een Museumjaarkaart ofzo?” vraagt hoofdpersoon Rosa in Ares. Dat zou goed kunnen, want voor de allereerste volledig Nederlandse Netflix-serie werden opnames gemaakt in maar liefst drie musea: Rijksmuseum; Teylers Museum en het Tropenmuseum.
De productie die wordt beschreven als een psychologische horrorserie gaat over Rosa (Jade Olieberg) die zich wil aansluiten bij een exclusieve studentenvereniging. Maar het blijkt er eentje met een duister tintje.
Musea vormen zoals gezegd geregeld het decor. In de eerste teaser die Netflix begin vorig jaar op sociale media deelde, was een gedekte tafel te zien voor de Nachtwacht in het Rijksmuseum. Het bijschrift luidde: “Alleen de uitverkoren studenten halen het hoofdgerecht”.
Ook andere schilderijen uit dat museum passeren de revue, zoals De bedreigde zwaan van Jan Asselijn. Carmen (Lisa Smit), een vooraanstaand lid van de studentenvereniging, weet Rosa te vertellen dat de vogel symbool staat voor de vermoorde raadspensionaris Johan de Witt.
De vaderlandse geschiedenis loopt als een rode draad door de serie. “Hoe denk je dat zo’n klein landje zo rijk en machtig is geworden?” vraagt Carmen aan Rosa. Heeft de mysterieuze studentenvereniging Ares daar wellicht iets mee te maken?
Voor rituelen komt de vereniging graag bijeen in het Teylers Museum, blijkt uit de trailer. Daarin is onder meer het ronde balkon van de eerste verdieping te zien. Ook lopen de leden met grote kappen over hun hoofd door de historische bibliotheek.
Haar naam heeft Ares hoogstwaarschijnlijk ontleend aan de gelijknamige Griekse god van oorlog en geweld. Een beeldje daarvan is te zien in Rijksmuseum van Oudheden in Leiden. Dat je kunt bezoeken met je Museumkaart. En dus niet Museumjaarkaart zoals Rosa abusievelijk zegt. Zo heet die kaart al zeventien jaar niet meer. Maar je kunt natuurlijk niet alles weten.
Ares, vanaf 17 januari op Netflix
(EJP)