Nieuws

Kunsthal Kade verlengt expositie vanwege corona

0 0
Read Time:3 Minute, 1 Second

Kunsthal Kade in Amersfoort verlengt de tentoonstelling Tell Me Your Story tot en met 30 augustus. Aan de hand van ruim 140  bruiklenen vertelt de het verhaal van de Afrikaans-Amerikaanse bevolking door de afgelopen eeuw heen. Het is voor het eerst dat een dergelijke tentoonstelling in Europa te zien is.

Henry Taylor in de tentoonstelling Tell Me Your Story. Foto: Mike Bink.

De expositie is chronologisch ingedeeld in vijf tijdvakken en begint bij Harlem Renaissance. Vanuit de zuidelijke staten trokken zwarte Amerikanen naar het noorden en verzamelden zich mede in de New Yorkse wijk Harlem. Honderd jaar geleden bloeide daar de zwarte cultuur op en ontstond de Harlem Renaissance. Dichtbundels, romans, artikelen, kunstwerken, muziekstukken en theatervoorstellingen zijn daar het bewijs van.

De generatie die tijdens of na de Harlem Renaissance werd geboren, maakte de vertaling naar de beeldende kunst. Jacob Lawrence, Romare Bearden, Charles White en Betye Saar verbeeldden in hun werk het dagelijks leven van de zwarte Amerikaan. De gedichten, verhalen en teksten van hun voorgangers wisten zij op een indringende manier van beelden te voorzien.

Links: Aaron Douglas, The Judgement Day, 1927. SCAD Museum of Art, Gift of the Walter O. Evans Foundation for Art and Literature. Rechts: Jacob Lawrence, Playland, 1947, Clark Atlanta University Art Museum.

De Civil Rights Act van 1964 leek de oplossing voor de aanhoudende discriminatie en segregatie. Maar de raciale ongelijkheid ging door. Er ontstonden bewegingen als de Civil Rights MovementBlack Power en de Black Panthers. Zwarte kunstenaars lieten zich niet onbetuigd. De AfriCOBRA-groep zocht naar een toegankelijke beeldtaal om haar ideologie over te brengen. Emory Douglas ging meer activistisch te werk.

In de jaren negentig kwam e een opleving van de zwarte cultuur. Het succes was te verklaren vanuit de opkomst van een zwarte middenklasse. Eind jaren tachtig stortte de Amerikaanse kunstmarkt in en gretige, jonge Afrikaans-Amerikaanse kunstenaars werden interessant. De toegenomen belangstelling voor geëngageerde kunst maakte ze bovendien inhoudelijk aantrekkelijk. Kara Walker brak in 1994 door met haar silhouet-installatie in The Drawing Center in Soho en Kerry James Marshall kreeg in dat jaar zijn eerste grote solotentoonstelling in het MOCA Cleveland.

Dáreece Walker, Made in the USA, 2016, courtesy van de kunstenaar en Mercier collection, Antwerpen, België.
Tegenwoordig staat de rijkdom van de zwarte cultuur opnieuw volop in de schijnwerpers. In Amerika zijn Afrikaans-Amerikaanse kunstenaars zichtbaarder dan ooit. Kunstenaars als Kehinde Wiley, Hank Willis Thomas en Devan Shimoyama krijgen veel belangstelling. De directeur van het MoMA, Glenn Lowry, noemt Afrikaans-Amerikaanse kunstenaars de interessantste kunstenaars van het moment. Maar die belangstelling blijft in Nederland vooralsnog uit. De tentoonstelling in Kunsthal Kade wil daar verandering in brengen.

De op 7 februari geopende tentoonstelling was direct succesvol. Critici waarderen het eerste overzicht van Afrikaans-Amerikaanse kunst in Nederland. Het Belgische weekblad Knack schreef bijvoorbeeld het volgende: “Wie wil zien wat kunst kan betekenen voor het zelfbegrip van mensen, moet in Amersfoort de krachtige werken gaan bekijken van zwarte kunstenaars die hier bij ons nog veel te onbekend zijn”.

Ook in het gastenboek lieten bezoekers hun waardering blijken. Zo schreef iemand: “Helemaal uit België en het was ruim de moeite!” Een ander liet weten: “Sterke tentoonstelling! Graag meer zwarte kunstenaars in Europese musea en Prachtig verhaal vol tegenstrijdigheden.”

Door de verlenging van Tell Me Your Story komt de geplande zomertentoonstelling over geëngageerde kunstenaars in New York in de jaren tachtig te vervallen.

Tell Me Your Story, t/m 30 augustus in Kunsthal Kade, Amersfoort

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %
Share