Het LAM in Lisse heeft een kunstwerk van Kathleen Ryan gekocht. De drie meter lange creatie stelt een beschimmelde en half ingedroogde tros druiven voor.
Het viel niet mee om het werk uit de Verenigde Staten te krijgen, meldt het museum in een persbericht. Eerst dreigde een Amerikaans museum er met het stuk vandoor te gaan en daarna maakte de coronacrisis het lastig om de druiven naar Nederland te halen. Sinds vandaag bevindt de gigantische tros zich dan toch in het museum op landgoed Keukenhof.
Kathleen Ryan (1984) verhief eerder al rotte citroenen tot kunst. De druiven zijn gemaakt van glinsterende edelstenen en kralen. “Haar werk stoot je af en trekt je aan”, aldus museumdirecteur Sietske van Zanten. “Door de edelstenen wil je dichterbij komen. Van veraf laten ze je het verval zien, van dichtbij worden het abstracte landschappen met de mooiste kleuren en glinsteringen.”
Het duurde maanden om alle steentjes te bevestigen, laat het museum weten. Niet alle materialen zijn overigens even kostbaar. De druiventakken zijn namelijk gemaakt van koperen leidingen.
Kunstkenners vergelijken het werk van de Amerikaanse kunstenares wel met de Hollandse zeventiende-eeuwse Vanitas-schilderijen die de toeschouwer eraan herinnert dat alles vergankelijk is. Gelijktijdig verwijzen de druiven naar Bacchus, de god van de wijn en symbool voor vreugde en vruchtbaarheid. Ryan maakte eerder een serie stenen druiven, die ze Bacchantes noemde. Waar de druiven daar perfect rond en glad zijn, zijn ze in het LAM juist verschrompeld en oneffen.
“De aanloop was niet makkelijk, maar wat zijn we blij dat we doorgezet hebben”, vertelt Van Zanten. “Er is geen andere plek waar het beter tot zijn recht komt dan in het LAM.” In het museum staat namelijk kunst met als thema voedsel en consumptie centraal
Het LAM is vanaf vrijdag 5 juni weer open, op woensdag, vrijdag, zaterdag en zondag. De meterslange tros druiven is dan ook direct te zien.