Museum Boijmans Van Beuningen heeft ruim vijfhonderd prenten, tekeningen en collages van beeldhouwer Federico Carasso gekregen. Zijn nazaten schonken die aan het museum. Boijmans bezit nu de grootste verzameling werken op papier van deze Italiaans-Nederlandse kunstenaar.
Federico (Fred) Carasso (1899-1969) werd geboren in Italië, maar week in 1922, twee weken na de machtsovername door Benito Mussolini, uit naar Parijs. Vanwege zijn politiek activisme werd hij in 1928 Frankrijk weer uitgezet, hetgeen hem in 1933 weer overkwam in Brussel. Uiteindelijk kwam hij terecht in Nederland, waar hij de rest van zijn leven woonde en werkte. Hier ontplooide hij zich als beeldhouwer.
Hij maakte onder meer De Boeg, ter nagedachtenis aan de 3.500 burgerslachtoffers op zee tijdens de Tweede Wereldoorlog. Dit 46 meter hoge Nationaal Monument voor de Koopvaardij in Rotterdam bestaat uit een gestileerde scheepssteven van aluminium met betonnen golven.
Hoewel hij voornamelijk bekend werd als beeldhouwer, liet hij ook een omvangrijk oeuvre werken op papier na. Het tekenen gaf hem de vrijheid om te experimenteren met vorm en stijl, maar ook om zijn maatschappijkritische visie te verbeelden. Zijn surrealistische experimenten op papier bleven echter lang verborgen voor het publiek. Zelf trad hij er nauwelijks mee naar buiten.
Zijn zoon Dedalo Carasso, oud-conservator bij het Amsterdams Historisch Museum, stelde in de jaren tachtig twintig dozen samen met daarin de meest representatieve werken op papier. Volgens het Boijmans bieden de bladen tal van aanknopingspunten om het werk en leven van Carasso in perspectief te plaatsen. “Daarnaast legt de verzameling verbindingen tussen zijn beeldend werk en dat van andere kunstenaars van wie het museum werk verzamelde, onder wie James Ensor en Kristians Tonny”, aldus het museum in een persbericht.
Behalve Cobra-achtige tekeningen, figuurstudies en Jeu de massacre – een reeks maatschappijkritische prenten – omvat de schenking tientallen collages op basis van uitgeknipte tijdschriftillustraties. De vroegste voorbeelden laten zijn interesse in het surrealisme zien, terwijl latere exemplaren zijn kennis van popart weerspiegelen.
Carasso was de grootvader van Deirdre Carasso, voormalig directeur van Stedelijk Museum Schiedam. Zij is voorzitter van de stichting Federico Carasso, die de collectie schenkt aan het Boijmans.
“De familie is heel trots en dankbaar dat Museum Boijmans Van Beuningen een representatief deel van de tekeningen van Fred Carasso wil bewaren”, laat ze weten. “Zijn tekeningen weerspiegelen zijn artistieke ontwikkeling en gedachtegoed en nu blijven deze voor altijd én publiek toegankelijk bij elkaar.“
In het Rotterdamse kunstmuseum was in 2011 al een tentoonstelling met tekeningen van Carasso te zien. Die werken maken deel uit van de schenking.