Fondation Custodia heeft zijn collectie verrijkt met een schilderij van Edgar Degas. Het gaat om Gezicht op het Quirinaal, dat de Franse kunstenaar tussen 1856 en 1859 in Rome maakte.
Sinds een aantal jaren verzamelt de door de Nederlandse verzamelaar Frits Lugt en zijn vrouw opgerichte stichting en expositieruimte Fondation Custodia in de open lucht gemaakte olieverfschetsen. Kunstenaars in diverse landen legden zich daar sinds de tweede helft van de achttiende eeuw op toe. Buiten schilderen bracht een directe manier van werken met zich mee die vooruitliep op het impressionisme. Vaak ook lagen de schetsen, net als tekeningen, aan de basis van meer geconstrueerde, in het atelier gemaakte schilderijen.
Edgar Degas (1834-1917) verbleef tussen 1856 en 1859 geregeld bij familie in de Italiaanse stad Napels. In Italië maakte hij een aantal olieverfschetsen op klein formaat met gezichten in Napels en in en rond Rome, zoals dus Gezicht op het Quirinaal. Deze nieuwe aanwinst van Fondation Custodia is volgens de stichting een van de meest sprekende uit deze groep. Dit vanwege “een verrassend paarsblauwe lucht en een schetsmatigheid die duidelijk maakt dat Degas een grote bewonderaar was van Corot, die ook wist hoe hij een landschap of stadsgezicht moest ‘afkorten'”.
Het werk is afkomstig van een particuliere collectie en was lange tijd niet voor het publiek zichtbaar. De herkomst van het werk gaat terug tot de familie van Degas. De nieuwe aanwinst is vanaf 3 december voor het eerst te zien in de tentoonstelling Sur le motif. Die staat in het teken van het buiten schilderen. Daarin zijn ook in de open lucht gemaakte olieverfschetsen van John Constable en Henri de Toulouse-Lautrec te zien.
Sur le motif, 3 december 2021 t/m 3 april 2022 in Fondation Custodia, Parijs