Als Panorama Mesdag in Den Haag morgen de deuren weer opent, heeft het een nieuwe naam. Het gaat verder als Museum Panorama Mesdag. De langere naam markeert de 140ste verjaardag van het museum.
Door de naam te wijzigen, wil het museum duidelijk maken dat het meer is dan alleen de plek waar Hendrik Willem Mesdags beroemde schilderij Panorama Mesdag te zien is. Het museum toont nog veel meer schilderijen, van Mesdag en zijn vrouw Sientje van Houten én van tijdgenoten. Ook presenteert het tijdelijke tentoonstellingen over tijdgenoten van Mesdag en hedendaagse kunstenaars.
Het museum heropent met twee tentoonstelling waarin het panorama als kunstvorm en de panoramische kunstenaarsblik centraal staat.
De tentoonstelling De schilders van Panorama van Scheveningen duikt in de ontstaansgeschiedenis vn Panorama Mesdag. Hierin is aandacht aan de andere kunstenaars die aan het schilderij werkten. Mesdag schilderde zijn panorama namelijk niet alleen, maar kreeg hulp van George Breitner, Bernard Blommers, Théophile de Bock en Sientje Mesdag-van Houten. Bij de tentoonstelling is een uitgebreide publicatie verschenen over het Panorama waarin nieuwe onderzoeksresultaten zijn verwerkt.
De tweede expositie, Sara Vrugt: Honderdduizend bomen en een bos van draad, toont een geborduurd kunstwerk van Sara Vrugt. In tegenstelling tot de geschilderde illusie van Mesdags Panorama van Scheveningen staat bij de hedendaagse panoramavorm van Vrugt het materiaal en het handwerk centraal. Het idee voor dit kunstproject kwam voort uit de zorg voor het klimaat en de natuur, een van de onderwerpen die Hendrik Willem Mesdag ook inspireerde.
Sara Vrugt: Honderdduizend bomen en een bos van draad, t/m 29 augustus in Museum Panorama Mesdag, Den Haag
De schilders van Panorama van Scheveningen, t/m 26 september in Museum Panorama Mesdag, Den Haag