Recensie
Wanneer hij niet acteert of op zoek is naar Van Gogh, Picasso of een andere beroemde kunstenaar is Jeroen Krabbé in zijn schildersatelier te vinden. Vorig jaar was hij daar vanwege de coronamaatregelen veel vaker dan hij verwacht en misschien ook wel gehoopt had. Dit noodgedwongen langere verblijf in zijn werkplaats leverde een fraaie nieuwe serie schilderijen op, die zich het best laat omschrijven als atelierportretten. De werken zijn nu te zien in Museum de Fundatie.
Tekst en foto’s: Evert-Jan Pol
Maanden van stilte en maanden alleen in het atelier. Niet op reis, niet naar verre oorden, geen locatieonderzoek, geen opnames voor een nieuwe schildersdocumentaire in de serie Krabbé zoekt…. Jeroen Krabbé (1944) viel in 2020 uit het ritme dat zijn schilderen al decennialang bepaalt: reizen voor zijn film- en televisiewerk en de opgedane indrukken verwerken in schilderijen in zijn werkplaats. Hij zonderde zich af in zijn atelier en nam die plek als onderwerp voor nieuwe schilderijen.
Op hoeveel verschillende manieren kan iemand zijn eigen werkkamer in beeld brengen? Vrij veel manieren, blijkt uit de 29 schilderijen, die stuk voor stuk Krabbés atelier tonen, maar ook stuk voor stuk een eigen karakter hebben. Door het atelier steeds vanuit een andere hoek te portretteren, in uiteenlopende kleurvariaties toont Krabbé steeds een andere blik op de ruimte waarin hij zoveel tijd doorbracht.
(Tekst gaat verder onder de foto’s)
De schilderijen van Jeroen Krabbé zijn meestal een blik naar buiten, maar in deze serie keerde hij de blik naar binnen. Een leeg doek op de schildersezel speelt de hoofdrol. Als de schilder zelf al in beeld komt, is deze slechts een silhouet.
Een tentoonstelling met uitsluitend voorstellingen van een en dezelfde ruimte lijkt op het eerste gezicht misschien nogal saai, maar dat is ze zeker niet. De 29 schilderijen vormen samen een mooie verstilde serie, die ook een interessant document is van een bijzonder tijdperk.
Jeroen Krabbé – Stilte, t/m 5 december in Museum de Fundatie, Zwolle
Waardering: @@@@@@@@@@