Het werk van Frank van Driel doet direct denken aan zeventiende-eeuwse stillevens, met tafels vol allerhande objecten. Toch betreft het hier geen olieverfschilderijen, maar hedendaagse foto’s. Museum Slager toont een selectie hieruit.
Door het lichtgebruik en de symboliek roepen de foto’s van Frank van Driel (1966) herinneringen op aan de schilderijen van Hollandse en Vlaamse meesterschilders uit de zeventiende eeuw. Hij fotografeert alleen met natuurlijk licht en verbindt verleden, heden en toekomst. Antieke objecten van glas, zilver, aardewerk en tin gaan een samenspel aan met mensen, wild, vissen, bloemen, vruchten en hedendaagse voorwerpen.
Van Driel heeft een grote passie voor puurheid, geschiedenis en de natuur. In zijn serene fotowerken staat het vertellen van verhalen centraal. Op subtiele wijze staat hij stil bij actuele onderwerpen zoals natuurbeheer en duurzaamheid. Achter elk werk schuilt een verhaal. Door de gelaagdheid zijn telkens weer nieuwe elementen te ontdekken.
Frank van Driel heeft een opleiding bedrijfskunde voltooid aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij volgde uiteindelijk zijn hart en werd in 2001 professioneel fotograaf. Hij werkt in ’s-Hertogenbosch, in zijn atelier Het Pand, gevestigd in een voormalig klooster.
Museum Slager toont in de tentoonstelling The Art of Perception behalve eigentijdse stillevens ook enkele (naakt)portretten. Die komen ook terug in To be Frank, het eerste fotoboek dat de kunstenaar onlangs uitbracht.
The Art of Perception, Frank van Driel, gelaagd fotorealisme, t/m 20 februari in Museum Slager, ‘s-Hertogenbosch