Recensie
Schilderijen in diverse stijlen, glas-in-lood-ramen en een theemuts; aan variatie geen gebrek in de tentoonstelling over Djurre Pieter Duursma in het Noord-Veluws Museum. In een kleine zaal op de eerste verdieping maakte de bezoeker kennis met deze veelzijdige, maar toch vrij onbekende kunstenaar.
Tekst en foto’s: Evert-Jan Pol
De in Amsterdam geboren Djurre Pieter Duursma (1888-1965) volgde tekenlessen aan de kunstacademie in Antwerpen. Toch ontwikkelde hij zich later meer als schilder. Zijn eerste schilderijen zijn impressionistisch en later experimenteerde de kunstenaar ook met verschillende andere stijlen.
Tijdens reizen door Afrika en Europa kwam hij in aanraking met uiteenlopende stijlen. Zo maakte hij in Afrika veel fauvistische werken. Het fauvisme kenmerkt zich door het gebruik van felle, nauwelijks gemengde kleuren. Algerijns landschap met een boom is daar een goed voorbeeld van. Het schilderij is opgebouwd uit enkele kleurvlakken die samen een compositie vormen.
Van 1911 tot 1913 bracht Duursma met zijn vriend Harrie Kuyten de zomers door in Noorwegen en Zweden, waar ze samen schilderden. Daar liet hij zich beïnvloeden door de expressionist Edvard Munch. Een in de tentoonstelling aanwezig portret uit 1912 is overduidelijk expressionistisch. De felle kleuren corresponderen niet met het onderwerp. De persoon heeft oranje haar en een deel van het gezicht is groen.
De kleine expositie heet Djurre P. Duursma, modernist op de Veluwe 1916-1920, want de kunstenaar werkte in de genoemde periode ook op de Veluwe. In de zomer van 1916 logeerde hij samen met Leo Gestel in Vierhouten, bij Adriaan Lubbers, een technisch tekenaar die zich graag wilde ontwikkelen als beeldend kunstenaar. Hij hoopte te leren van de twee kunstenaars, omdat hij wist dat zij vernieuwend bezig waren.
Duursma maakte in die zomer in ieder geval twee schilderijen van een huisje op de heide en waarschijnlijk ook een werk met de titel Vliegende vogel en één dat De kus heette. Werk dat hij op de Veluwe maakte, ontbreekt opmerkelijk genoeg in de tentoonstelling, waardoor de titel een beetje willekeurig lijkt.
Wellicht zocht het museum een reden om in Nunspeet aandacht te besteden aan deze kunstenaar. Maar de kwaliteit van zijn werk is reden genoeg. De bescheiden presentatie laat zien dat Duursma zich in korte tijd wist ontwikkelen tot een vernieuwend en veelzijdig kunstenaar, die zich dus ook aan glas-in-lood waagde en zelfs theemutsen.
Djurre P. Duursma, modernist op de Veluwe 1916-1920, t/m 6 juni in het Noord-Veluws Museum, Nunspeet
Waardering: @@@@@@@@@@