Na een bewogen leven overleed in oktober 2021 de Nederlandse fotograaf Paul Blanca in Amsterdam. De in 1958 als Paul Vlaswinkel geboren fotograaf brak in de jaren tachtig door met provocerende foto’s en zelfportretten en werd in één adem genoemd werd met fotografen als Erwin Olaf en Robert Mapplethorpe. Naar aanleiding van het overlijden van Blanca presenteert Fotomuseum Den Haag nu een hommage aan de fotograaf.
In de jaren tachtig baarde Paul Blanca veel opzien met portretten waarin hij de meest extreme handelingen met zichzelf uithaalde. Zo stak hij een half dozijn palingen in zijn keel en liet hij een pijl zijn wangen doorboren. De opzet van deze reeks zelfportretten was om in een staat van ultieme zelfbeheersing en concentratie een zo veelzeggend mogelijk beeld te scheppen van een eenduidig fotografisch moment. Ofwel het ‘moment’ als ‘monument’; een perfecte samenkomst van persoon, plaats en tijd in één strak omkaderd beeld.
Een foto van zijn rug met daarop een afbeelding van Mickey Mouse gekerfd (uit 1986), wordt gerekend tot een van de iconen van de Nederlands fotografie. Datzelfde geldt voor de foto van een naakte Blanca die zijn eveneens naakte moeder omhelst . En (1982).
Hoewel Paul Blanca autodidact was, beschouwde hij zichzelf niet zo. Hij vond zijn leermeesters in de praktijk. Van choreograaf-fotograaf Hans van Manen (1932) leerde hij het technisch fotograferen en het omgaan met modellen. En de beroemde Amerikaanse fotograaf Robert Mapplethorpe (1946-1989) ging hem voor in het onverhuld fotograferen van persoonlijke fascinaties, zoals expliciete seksualiteit.
Evenals van generatiegenoot Erwin Olaf (1959), die ongeveer dezelfde leerschool doorliep, waren de zwart-witportretten van Blanca die hij van collega-kunstenaars, acteurs, schrijvers, dansers en popmusici maakte, zeer in trek bij progressieve kranten- en tijdschriftenredacties. Na de gezapige studiofotografie uit de jaren 1960-1980 was er wel behoefte aan confronterende portretten.
Conservator Wim van Sinderen stelde in samenspraak met de nabestaanden en goede vrienden van de fotograaf een presentatie samen met ruim vijftig fotowerken uit Paul Blanca’s meest productieve en wellicht interessantste periode, de jaren 1980-1995. Een deel van deze fotowerken komt uit de vaste collectie van Kunstmuseum Den Haag, aangevuld met werken uit belangrijke particuliere collecties.
Naast de ingelijste historische fotowerken toont het museum een selectie platinadrukken die Blanca in 2020 maakte in samenwerking met collega-fotografen Koos Breukel en Hans de Kort. Ook bevat de tentoonstelling een korte video op basis van de nieuwe documentaire Paul Blanca, deze film redt je leven van de Amsterdamse regisseur Ramón Gieling.
Hommage aan Paul Blanca, t/m 14 augustus in Fotomuseum Den Haag