Recensie
Verschillende musea besteedden dit jaar extra aandacht aan Piet Mondriaan; het is namelijk precies 150 jaar geleden dat de wereldberoemde Nederlandse kunstenaar ter wereld kwam in Amersfoort. Stedelijk Museum Vianen sluit het jaar af met een tentoonstelling over Mondriaans erfenis. Die nalatenschap bestaat uit kleur, heel veel kleur.
Tekst en foto’s: Evert-Jan Pol
In City Life, de erfenis van Mondriaan staan vier kunstenaars centraal: Sol Lewitt (1928-2007), Theo Eissens (1952-2015), Ruri Matsumoto (1981) en Harry Markusse (1990). De expositietitel verwijst naar het stadsleven dat hen en ook Mondriaan voor hen inspireerde. Mondriaans laatste voltooide schilderij heet Broadway Boogie Woogie. Dit werk stelt het stratenpatroon van het New Yorkse stadsdeel Manhattan voor, waar Broadway een prominent onderdeel van vormt.
De wirwar op de compositie Scramble tape black and white #7 van Ruri Matsumoto doet denken aan een druk verkeersknooppunt. De kunstenares groeide op in Tokio, een miljoenenstad vol met neonlichten. Op 23-jarige leeftijd verhuisde ze naar Düsseldorf waar ze zich bewust werd van historische plekken: hoe ze waren gebouwd en hoe ze beleefd en geleefd werden. Sinds 2010 schildert ze deze plekken, eerst letterlijk als een stedelijk landschap, later figuurlijk met lijntjes zoals in een DNA-profiel.
Rotterdammer Harry Markusse studeerde in Groningen en verhuisde in 2014 naar Amsterdam. Hij laat zich graag inspireren door het geluid van steden zoals Miami, Berlijn en Leipzig. De herhaling van lijnen sluit aan bij het ritme en de kleuren van de stad.
Van Theo Eissens is werk te zien met titels als Panorama Potsdamer Platz, Zicht op Berlijn en Londen. Hij fotografeerde de steden en bracht vervolgens gekleurde strepen aan op de zwart-wit-afdruk. Hij liet zich inspireren door steden met een omstreden verleden en gebruikte kleuren om de locatie een gevoel mee te geven.
Sol Lewitt is de enige in de tentoonstelling wiens aanwezige werken niet direct een link lijken te hebben met het stadsleven. Het kleurgebruik en de geometrische vormen roepen wel herinneringen op aan Mondriaan. Dat hij en de drie andere kunstenaars werkelijk werden geïnspireerd door Mondriaan toont de expositie echter niet aan. Dat verband had beter gelegd kunnen worden. Het geheel is nu te onsamenhangend. Dat neemt echter niet weg dat City Life een aantrekkelijk kleurenfeest is.
City Life, de erfenis van Mondriaan, t/m 5 maart 2023 in Stedelijk Museum Vianen
Waardering: @@@@@@@@@@