Geen categorie

Boijmans verlengt expositie Brancusi, Rosso en Man Ray

0 0
Read Time:2 Minute, 35 Second

Nieuws / Expositie

De tentoonstelling Framing Sculpture is twee weken langer te zien in Museum Boijmans Van Beuningen. Kunstliefhebbers hebben nog tot en met 25 mei de kans om de veertig sculpturen en ruim honderd foto’s van Brancusi, Rosso en Man Ray samen te bewonderen.

Constantin Brancusi, La Muse endormie (Slapende muze),1910, brons, 16,1 x 27,7 x 19,3 cm. Arthur Jerome Eddy Memorial Collection. Fotografie © The Art Institute of Chicago.

De drie kunstenaars zijn bepalend geweest voor de ontwikkeling van de moderne kunst. Constantin Brancusi (1876-1957) wordt gezien als de grondlegger van de moderne beeldhouwkunst met zijn sterk vereenvoudigde beelden van dieren en mensen. In zijn foto’s experimenteerde hij met licht en reflectie waardoor zijn sculpturen de omgeving in zich opnemen en tot leven lijken te komen. Op de expositie is onder meer een beeldhouwwerk te zien dat tot voor kort onbekend was.

Medardo Rosso (1858-1928) was de kunstenaar die het (post)impressionisme in de beeldhouwkunst introduceerde. Zijn schijnbaar vluchtig gemodelleerde figuren van gips, brons of was hebben vage contouren en lijken daardoor bijna op te gaan in hun omgeving. Rosso verknipte de onscherpe foto’s van zijn werk, maakte er collages van en bewerkte ze met inkt.

Man Ray (1890-1976) is het bekendst als fotograaf, maar hij was ook schilder en beeldhouwer. Zijn materiaalkeuze was ongebruikelijk; hij gebruikte bestaande voorwerpen die hij samenvoegde tot nieuwe objecten, vergelijkbaar met de readymades van Marcel Duchamp. Man Rays experimentele gebruik van fotografie leidde uiteindelijk tot foto’s waaraan geen camera te pas kwam. Deze zogenaamde rayographs maakte hij door voorwerpen op lichtgevoelig papier te leggen en kort te belichten, waardoor de voorwerpen een lichte afdruk op het fotopapier achterlieten.

De overeenkomst tussen de drie kunstenaars is dat ze hun eigen werk intensief fotografeerden. De foto’s geven het publiek de mogelijkheid de sculpturen door de ogen van de kunstenaars te zien. De bezoeker kan door projecties, belichting of animaties de verschillende verschijningsvormen ervaren, die door de drie kunstenaars in het atelier werden onderzocht.

Medardo Rosso, Enfant malade (Ziek kind), circa 1909, aristotype, 7,9 x 6,3 cm. Archivio Medardo Rosso Barzio.

Op de tentoonstelling zijn veertig sculpturen van de kunstenaars te zien, samen met ruim honderd foto’s die de drie pioniers van de moderne kunst van hun beeldhouwwerken maakten. De overeenkomst tussen de drie kunstenaars is dat ze hun eigen werk intensief fotografeerden. De foto’s laten zien hoe zij hun sculpturen interpreteerden en hoe zij wilden dat toeschouwers deze zagen.

De foto’s van Brancusi, Rosso en Man Ray geven het publiek de mogelijkheid de sculpturen door de ogen van de kunstenaars te zien. In drie multimediale ruimtes wordt de aanblik van de sculpturen met moderne digitale technieken opnieuw gemanipuleerd. De bezoeker kan door projecties, belichting of animaties de verschillende verschijningsvormen ervaren, die door de drie kunstenaars in het atelier werden onderzocht.

Brancusi, Rosso, Man Ray – Framing Sculpture, t/m 25 mei in Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %
Share