Voor haar werk The Krazy House fotografeerde en filmde Rineke Dijkstra dansende pubers. De installatie werd eerder getoond in Berlijn en New York en is nu voor het eerst te zien in Nederland. De Hallen Haarlem heeft de primeur.
Dijkstra (1959) is vooral bekend geworden met haar portretreeksen van stierenvechters en jongeren op het strand. Voor The Krazy House (2009) keerde ze terug naar Liverpool, waar ze eerder haar veelgeprezen videowerk The Buzzclub (1996-97) maakte. In dat werk legde ze op subtiele wijze de ontwapenende kwetsbaarheid van jonge adolescenten tijdens een housefeest vast. In The Krazy House (foto’s en een 4-kanaals videoprojectie) staan opnieuw dansende jongeren centraal, nu geportretteerd tegen een neutrale, witte achtergrond.
Naast The Krazy House worden in Haarlem tevens foto’s van The Buzzclub getoond. In beide werken wordt ingezoomd op de sociale en culturele codes die de identiteit van adolescenten bepalen. Met hun kleding, haardracht en gedrag verwerven ze zich een plaats binnen een specifieke subcultuur: bijvoorbeeld die van house of Gothic. In de vijftien jaar die tussen de twee werken ligt, hebben zich twee revoluties voltrokken: die van internet en die van de celebrity-cultuur. Beide fenomenen zorgden ervoor dat jongeren een feilloos gevoel hebben ontwikkeld voor de camera en voor de branding van het individu. Dijkstra weet in haar werk steevast dit individu tot bloei te laten komen.
Rineke Dijkstra – The Krazy House, t/m 13 maart in De Hallen Haarlem