Recensie
Niet zelden vragen musea mensen van buiten of ze eenmalig een tentoonstelling willen samenstellen. Deze gastconservatoren kijken met andere ogen naar het museum en de collectie en brengen soms verfrissende ideeën mee. Zo ook mode-illustrator Piet Paris, die een greep mocht doen in de modecollectie van het Centraal Museum. Hij laat de creaties figureren in een uit verschillende scènes opgebouwd verhaal. Het resultaat is een verrassende en heerlijk speelse expositie.
Mode, de musical – die overigens opvallend weinig muziek bevat – draait om de zussen Chantal en Simone. We volgen hen over de rode loper, op de galapremière en tijdens de voorstelling. Simone staat voor modern, geometrisch en minimalistisch en Chantal prefereert decoratief, barok en kleurrijk. Omdat ook de figuranten kleding van uiteenlopende stijlen en uit verschillende tijden dragen, krijgen we een mooi beeld van wat het museum aan mode in huis heeft.
De decors zijn aangekleed met stukken uit andere collecties van het museum. Het publiek op de galapremière kijkt naar een toepasselijk schilderij van Pyke Koch: een portret van een dame in galakleding. Andere locaties zijn aangekleed met naast kunstwerken ook meubels en andere gebruiksvoorwerpen. Alle objecten hebben een functie: klokken tikken; lampen branden; vazen zijn gevuld met bloemen en aan de kapstok hangt een paraplu.
Piet Paris heeft opmerkelijk veel oog voor detail. Zelfs de maskers van de paspoppen kregen de nodige aandacht. Sommige zijn van papier en door Paris zelf geïllustreerd. Andere komen uit een 3D-printer en lijken levensecht. Deze combineren perfect met de indringende zelfportretten van Philip Akkerman op de achtergrond. Bijna alles klopt aan deze bijzonder plezierige tentoonstelling.
Mode, de musical, t/m 30 november in Centraal Museum, Utrecht
Waardering: @@@@@@@@@@