Expositie
Nadat hij zijn vierde veelluik had voltooid, beweerde Evert Thielen (1954) stellig dat het zijn laatste zou zijn. Maar zoals de uitdrukking aangeeft, kruipt het bloed waar het niet gaan kan waardoor hij andermaal een monumentaal schilderij vervaardigde: Bellenhof. Dit is, samen met vijftig andere recente schilderijen, nu te zien in Museum de Fundatie in Zwolle.
Bellenhof is zo mogelijk nog indrukwekkender is dan Thielens voorgaande vier veelluiken. De kunstenaar vertelt niet alleen de geschiedenis van het gelijknamige landgoed nabij het Belgische Brasschaat en van de families die er door de eeuwen heen woonden, maar hij combineert die verhaallijnen ook met een overzicht van de geschiedenis van de schilderkunst van 1750 tot heden. In vergelijking met zijn vorige veelluiken gaat Thielen in Bellenhof een stap verder door de verschillende beeldverhalen in elkaar over te laten lopen.
Met zijn imposante veelluiken en realistische stijl groeide Thielen uit tot een bijzonder fenomeen in de kunstwereld. Hij vertaalt zijn fascinatie voor de Vlaamse Primitieven in het algemeen en Jan van Eyck in het bijzonder, Johannes Vermeer, Gabriël Metsu en andere oude meesters in eigentijdse schilderkunst. Hij tracht natuur, mensen, interieurs en voorwerpen zo levensecht mogelijk weer te geven. Zijn werkwijze verraadt een extreem gevoel voor perfectionisme en dat perfectionisme levert bijzonder fraai en indrukwekkend werk op.
De expositie in Zwolle is de eerste sinds 2005, toen hij een radiostilte inlaste. De afgelopen jaren stak hij veel tijd in zijn nieuwste veelluik, maar vooral ook in vrij werk. Hij voltooide vijftig doeken die in de Fundatie voor het eerst aan publiek getoond worden.
Evert Thielen – Recent werk, t/m 18 september in Museum de Fundatie, locatie Paleis a/d Blijmarkt, Zwolle