Expositie
Gemeentemuseum Jacob van Horne in Weert sluit de expositieserie Rembrandt in zwart-wit af. Het toont ruim honderd etsen uit de particuliere verzameling van verzamelaar en Rembrandtkenner Jaap Mulders. Er is een ruime selectie te zien van (zelf)portretten, landschappen, naakten en afbeeldingen van bedelaars.
Gezien het karakter van de vaste collectie van het museum is er bijzondere aandacht voor de etsen met taferelen uit het Oude en Nieuwe Testament en afbeeldingen van heiligen. Hiëronymus, die altijd door een leeuw wordt vergezeld, komt bijvoorbeeld op zeven etsen voor. Waarschijnlijk zijn deze etsen deels voortgekomen uit de contacten die Rembrandt had met de minderbroeders in Amsterdam. Deze orde beheerde in de Jodenbreestraat, waar Rembrandt lange tijd woonde, een schuilkerk (de Mozes en Aaronkerk).
Natuurlijk omvat de expositie de nodige etsen waarin Jezus een centrale rol speelt. De predikende Christus ontbreekt niet. Deze bekendste ets van Rembrandt waarop Jezus te zien is, heet ook wel de Honderdguldenprent, wat aangeeft hoeveel er in de zeventiende eeuw al voor betaald werd.
Het museum toont ook een selectie Bijbelse taferelen die Rembrandt op geheel eigen wijze verbeeldde. Beroemde etsen van Adam en Eva in het Paradijs, Abraham en zijn zoon Isaac, de thuiskomst van de verloren zoon en vele andere komen langs.
De expositieserie Rembrandt in zwart-wit begon op 23 maart 2013 in het Westfriesmuseum in Hoorn. Later waren de etsen uit de verzameling van Jaap Mulders nog te zien in het Markiezenhof in Bergen op Zoom, Stedelijk Museum Zutphen, Museum het Hannemahuis in Harlingen en Museum Gouda. De reis eindigt dus in Weert. Elk museum belichtte een ander aspect van Rembrandts etsen.
Rembrandt in zwart-wit, t/m 15 maart in Gemeentemuseum Jacob van Horne, Weert