Nieuws
Museum de Fundatie heeft de collectie uitgebreid met acht schilderijen van Jan Cremer. Ze maken momenteel deel uit van de tentoonstelling Cremer in verf, 1954-2014. Het gaat deels om een schenking en deels om een aankoop uit de eigen verzameling van Cremer.
Een van de nieuwe aanwinsten is het monumentale vijfluik La Guerre Japonaise uit 1960. Velen beschouwen dit als het meesterwerk van Jan Cremer (1940). Het is een icoon van de strijd en vrijheidsdrang van de kunstenaar en zijn generatie. Ook Berlin (1955), Compositie (1955), het drieluik Aarde & Vuur (Oorlog, Bevrijding, Vrede) (1984), Adelaar Sneeuw (1985), Himalaya (1990), Sebastopol Sunrise (2010) en (2010) blijven na de expositie in de Fundatie.
“Cremer is één van de belangrijkste Nederlandse naoorlogse schilders”, aldus Ralph Keuning, directeur van de Fundatie. “Zijn werk moet zichtbaar zijn voor iedereen.” En Jan Cremer zelf zegt het volgende erover: “Mijn werken hebben hun plek gevonden op mijn Overijsselse geboortegrond”.
De provincie Overijssel kocht al in de jaren zestig schilderijen van Jan Cremer voor haar kunstcollectie. Museum de Fundatie kreeg in 1993 het beheer over de collectie, inclusief de opdracht om deze uit te breiden. In totaal bevonden zich tot nu toe vier schilderijen en een aantal grafische werken van Cremer in de provinciale verzameling. In 2014 kocht de Fundatie voor zijn eigen collectie al Woestijngevecht (1959). In dat jaar kwam ook het schilderij Nanacht (1959) als langdurig bruikleen van de Rijksdienst Cultureel Erfgoed naar het Zwolse museum. Met de recente aanwinsten beschikt Museum de Fundatie over een omvangrijk en representatief overzicht van het schildersoeuvre van Jan Cremer.
De tentoonstelling Cremer in verf, 1954-2014 is nog tot en met 23 augustus te zien in Museum de Fundatie in Zwolle. In Kasteel Nijenhuis bij Heino (onderdeel van het museum) loopt parallel de foto-expositie Jan Cremer-Unseen eye.