Recensie
Een tentoonstelling hoeft niet groot te zijn om een positieve indruk achter te laten. Dat bewijst de kleine presentatie met werk van Peter Keizer in het Hannemahuis in Harlingen. Ze barst uit haar voegen van vrolijkheid.
Door: Evert-Jan Pol
De kleine zaal staat bol van expressieve bloemen, want die spelen een grote rol in het werk van Peter Keizer (1961). De tentoonstelling in het Hannemahuis heet niet voor niets Bloemen in de zomer. Het schilderplezier straalt af van de enorm kleurrijke en levendige schilderijen. Het is dan ook lastig om er geen goed humeur van te krijgen.
Keizer speelt met formaten. Doeken met een voor een schilderij redelijk gangbare omvang wisselt hij af met werk in afwijkende groottes. Het schilderij Dichtbij kleur bijvoorbeeld is uitzonderlijk lang en smal. Het lijkt speciaal gemaakt voor de nis waarin het perfect past. Het staat in groot contract met de minuscule schilderijtjes die een grote wand aan het eind van de zaal vullen. Een hond houdt er de wacht.
Honden blijken een andere passie van de kunstenaar. Tussen de bloemenschilderijen staan beelden van kleine schattige hondjes. Buiten ‘kwispelen’ er ook een paar, waarmee de tentoonstelling naadloos overgaat in de beeldenexpositie in de tuin. Beide zijn georganiseerd door de Harlingse Galerie de Vis. Elk jaar stelt deze in de zomer een beeldententoonstelling samen in de tuin van het museum. Vanwege het 35-jarig bestaan van de galerie ging ze ditmaal ook binnen aan de slag. Het resultaat stemt blij.
Bloemen in de zomer, schilderijen van Peter Keizer, t/m 27 september in het Hannemahuis, Harlingen
Waardering: @@@@@@@@@@