Nieuws / Expositie
Museum Beelden aan Zee toont dit najaar het skelet in de hedendaagse beeldhouwkunst. De tentoonstelling komt tot stand in nauwe samenwerking met verzamelaar Bert Kreuk. Ter gelegenheid ervan schonk hij het werk Terminal Velocity (2008) van Matthew Day Jackson aan het Scheveningse museum.
In de stillevenkunst van de zeventiende eeuw komen talloze botten en onderdelen van skeletten voor, die verwijzen naar vergankelijkheid en eindigheid van het leven. Het skelet en de schedel hebben een morele lading: bedenk dat u vergankelijk bent, leef op de juiste manier en in het uur van de dood is iedereen gelijk. Het hedendaagse skelet in de kunst heeft een eigentijdse verschijningsvorm; als röntgenfoto, zittend op een bank of liggend op een autowrak.
De expositie in Beelden aan Zee staat stil bij dit hedendaagse skelet. Met werk van onder anderen Matthew Day Jackson en Caspar Berger. Berger (1965) maakt op dit moment in zijn werk vrijwel uitsluitend gebruik van zijn eigen skelet, via 3D-scans. Berger produceert zijn eigen relieken, zoals een massief gouden afdruk van het bot van zijn eigen bovenbeen.
Het werk Terminal Velocity van Day Jacksons (1974), dat het museum kreeg van Kreuk, lijkt een vreemde collage van houtachtige beenderen, die wat slordig in een verkreukelde metalen vlak zijn opgebaard. Op het tweede gezicht lijkt het skelet toe te boren aan iemand die van een flat is gesprongen en is geland in het dak van een geparkeerde auto.
Skelet – De armatuur van het lichaam in de hedendaagse beeldhouwkunst, 30 oktober 2015 t/m 7 februari 2016 in Museum Beelden aan Zee, Scheveningen