Nieuws
De Dordtse kunstenaar Wim Jansen (1923-1992) had vast niet verwacht dat een van zijn schilderijen ooit nog wereldberoemd zou worden door een videoclip. Toch gebeurde dit dankzij Beyoncé. In haar clip Intro Denial figureert het doek Gezicht op Dordrecht.
In een kamer onder water hangt aan de achterwand een schilderij met daarop een bootje in het water en een kerk op de achtergrond. Conservator Sander Paarlberg van het Dordrechts Museum herkende er Dordrecht in en zocht lang naar het werk.
Toen die zoektocht niets opleverde, deed hij een oproep in de media, waarop veel tips binnenkwamen. Daaronder bevond zich een foto van het doek, dat dichtbij huis bleek te hangen: in de Trinitatiskapel in Dordrecht.
Paarlberg was tegelijkertijd verheugd en verbaasd. “Na alle commotie was ik blij dat ik het in ieder geval goed gezien had. Dit is echt het schilderij uit de clip, maar het mysterie werd alleen maar groter.”
Want hoe komt een schilderij van een niet heel bekende schilder terecht in een clip van een wereldberoemde zangeres? Bovendien is het een onopvallend werk, aldus Paarlberg, gemaakt rond 1950 door een zogenaamde Dordtse impressionist. Maar dan wel in een heel behoudende stijl.
Met een goede foto van het schilderij zocht het museum op Google naar afbeeldingen. En vond slechts één plek waar de foto staat: een Chinese website met stockfoto’s. Vermoedelijk ontdekten de makers van de clip daar de foto ook en blijkbaar vonden ze de voorstelling wel geschikt voor de video.
Sinds gisteren hangt het schilderij in het Dordrechts Museum. Eind oktober wijdt dat museum tijdelijk een zaal aan gezichten op Dordrecht door de eeuwen heen en daarin krijgt de Jansen uit de Beyoncé-clip ook een plekje. Daarna keert het weer terug naar de Trinitatiskapel.