Kun je door het bekijken van kunstwerken beter leren rekenen? En helpt het je beter te worden in taal? Museum Boijmans Van Beuningen denkt van wel. Het museum bracht in samenwerking met de Rotterdamse kunstenaar Wolf Brinkman en twee basisscholen het boek Kunst = Taal en Rekenen uit.
Het museum werkte de afgelopen jaren intensief samen met Brinkman, de Fridtjof Nansenschool in de Rotterdamse wijk Ommoord en De Taaltuin in Schiedam om het belang van kunstlessen voor de vakken taal en rekenen op de basisschool te onderzoeken. Brinkman gaf wekelijks kunstlessen aan groep 1 tot en met 8 waarbij het bekijken en analyseren van kunstwerken uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen het startpunt vormde.
Een balancerende danseres van Edgar Degas vormde startpunt voor een onderzoek naar de wiskundige begrippen balans en symmetrie. Een schilderij van Mark Rothko lokte discussie uit over ‘niets’, en een klodder in het werk van Claude Monet leidde naar meer begrip over patronen.
Geïnspireerd door de gebeurtenissen in de klas zijn in het museum zes nieuwe lesprogramma’s ontwikkeld. Deze dagen leerlingen uit om al kijkend naar kunstwerken actief met taal en rekenen bezig te zijn.
Kunst = Taal en Rekenen is een uitgave van Uitgeverij Koninklijke Van Gorcum.