De tekening bevindt zich al sinds de jaren 1770 in de collectie, maar pas nu weet het Duitse Herzog Anton Ulrich-Museum in Braunschweig dat de maker niemand minder dan Rembrandt was. Tot voor kort stond de afbeelding van een hond te boek als een werk van de Duitse kunstenaar Johann Melchior Roos (1663-1731).
Het museum noemt de ontdekking een sensatie, omdat er wereldwijd slechts weinig Rembrandt-tekeningen van dieren bekend zijn. Waaronder vier stilistisch zeer vergelijkbare krijtstudies van een olifant en een paard voor een kar.
Tijdens de digitalisering van 10.000 tekeningen uit de collectie sprong dit werk in het oog bij conservator Thomas Döring. De stijl deed hem onmiddellijk denken aan Rembrandt. Na grondig onderzoek, vergelijkingen met andere Rembrandts in Amsterdam, Parijs en Wenen en overleg met Rembrandt-autoriteiten betitelde Döring de tekening uit omstreeks 1637 als echt.
Hij schreef erover in het gerenommeerde vaktijdschrift Master Drawings. De reacties op die publicatie waren unaniem positief, zodat de tekening nu definitief is opgenomen in het oeuvre van de Nederlandse kunstenaar.
De tekening van de hond was een studie, zoals Rembrandt die wel vaker maakte van dieren. Vooral in de jaren 1630 verrijkte hij zijn schilderijen en tekeningen bij voorkeur met honden. De ‘Braunschweiger terrier’ lijkt sterk op de blaffende hond op de Nachtwacht. Rembrandt verzamelde zijn getekende dierenstudies in een map met als titel Beesten nae’ t leven. Veel van die tekeningen gingen echter verloren.
De ‘nieuwe’ Rembrandt is te zien vanaf 6 april in het Herzog Anton Ulrich-Museum. Dan maakt de tekening dele uit van de tentoonstelling Dürer, Cézanne und Du. Wie Meister zeichnen (Dürer, Cézanne en jij. Hoe meesters tekenen).