Het Bonnefantenmuseum in Maastricht heeft op de Tefaf twee aankopen gedaan. Het kocht een achttiende-eeuwse zilveren kraankan en een middeleeuws sculptuur.
De kan is zeldzaam, omdat zilveren kraankannen met drie kranen heel weinig voorkomen in Nederland, aldus het museum in een persbericht. Kraankannen werden in de achttiende eeuw vaak van tin gemaakt en hebben meestal één kraan. Een kraankan werd gebruikt om koffie uit te tappen. Degene die koffie zette, deed gemalen koffiebonen in de kan, schonk er kokend heet water op en roerde vervolgens, zodat de koffie zijn smaak kon afgeven.
Deze kraankan is het enige exemplaar van Maastrichtse origine dat bekend is. De maker, Joannes L’Herminotte (1732-1802), was een van de bekendste Maastrichtse zilversmeden van de achttiende eeuw.
De andere aanwinst is een bijna één meter hoge beeld van Johannes de Doper, gekleed in een kamelenharen mantel met het Lam Gods op zijn arm. Volgens het museum is een dergelijke laat vijftiende-eeuwse steensculptuur zeer zeldzaam in musea.
Voor het Bonnefantenmuseum is het feit dat het een mannelijke heilige is, extra bijzonder, want die zijn tot nu toe nog nauwelijks vertegenwoordigd in de beeldenverzameling van het museum. Hoewel het beeld de rechterarm en –hand mist, heeft het de tand des tijds goed doorstaan en is het in uitstekende conditie, aldus het museum.
Deze Johannes vertoont stilistische verwantschap met de sculpturen van Jan van Steffeswert en de zijnen, die werkzaam waren in het Maaslandgebied, en die tot de vaste waarden in de museumcollectie behoren. Het museum bezit daarnaast al een aantal Franse Middeleeuwse stenen sculpturen.
Zie ook: Museum Prinsenhof Delft koopt Delfts topstuk
Zie ook: Singer Laren koopt schilderij Herman Kuijt op Tefaf
Zie ook: Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch koopt ‘uniek’ bord Jean Cocteau