Met een ludiek filmpje op YouTube geeft Toerisme Vlaanderen kritiek op het beleid van Facebook en andere sociale media om al het naakt van hun platforms te weren, inclusief kunstwerken. De video laat zien wat er zou gebeuren als mensen met een socialmedia-account ook in het echte leven te maken krijgen met ‘naaktpolitie’.
Agenten van de FBI (wat in dit geval zou kunnen staan voor Facebook Investigation) vragen in een Vlaams museum bezoekers die naar een schilderij met naakt kijken of ze een socialmedia-account hebben. Zo nee, dan mogen ze blijven staan. Hebben ze die echter wel worden ze vriendelijk doch dringend begeleid naar een werk dat geschikter is voor tere zieltjes. “Voor uw eigen bescherming”, benadrukken de agenten.
In de begeleidende tekst bij de video op de site Flemishmasters.com vergelijkt Toerisme Vlaanderen de sociale media met de kerk in de zeventiende eeuw. Die vroeg Pieter Paul Rubens om lendedoekjes over bepaalde lichaamsdelen van zijn figuren te schilderen. Volgens het toerismebureau gaan de sociale media zelfs nog een stap verder; camoufleren blijkt niet genoeg, maar hele werken worden geweerd.
De video gaat gepaard met een open brief van Toerisme Vlaanderen aan Facebook-directeur Mark Zuckerberg. “Onfatsoenlijk. Zo worden de borsten, billen en cherubijen van Peter Paul Rubens genoemd. Niet door ons, wel door u”, schrijft de organisatie daarin. “De geschilderde blote billen en borsten van onze kunstenaar stoten u namelijk tegen de, wel ja, borst. Wij ondervonden dat Facebook systematisch kunstwerken van onze geliefde Peter Paul Rubens weert.”
Aan het eind van het schrijven nodigt het toerismebureau Facebook uit op de koffie (of een fris Belgisch biertje) om samen te bedenken hoe het ook anders kan. De socialmediasite heeft de handschoen opgepakt en op zijn beurt Toerisme Vlaanderen uitgenodigd.
(EJP)