Singer Laren heeft een aquarel van Anton Mauve gekregen. Na jarenlang in familiebezit verborgen te zijn geweest, is het werk vanaf dinsdag 3 september te zien in de tentoonstelling Weer en wind. Avercamp tot Willink.
Anton Mauve (1838-1888) begon in Haarlem als romantisch dierschilder en ontwikkelde zich tot virtuoos ‘buitenschilder’, die ter plekke het leven van de eenvoudige plattelandsbevolking vastlegde. Hij werd beschouwd als meester ‘van het zilveren licht’. In zijn Haagse periode kwam Vincent van Gogh, een aangetrouwde neef, bij hem in de leer.
De nieuwe aanwinst Aan de ploeg dateert uit die jaren. Mauve laat in de aquarel het ochtendlicht vallen op de boer, de eg en de adem van het briesende paard, tegen de achtergrond van nevelslierten.
Het boek Meesterwerken van Mauve, van M. Hols uit 1907 noemt de aquarel, maar sindsdien was het stuk van de radar verdwenen. Onlangs kwam het weer boven water toen Singer Laren het werk kreeg uit de nalatenschap van Ralph J.A. de Jong-Mellon. Diens vader en grootvader waren compagnon bij kunsthandel Firma J. A. Van Wisselingh & Co.
Via de boedel van Van Wisselingh kwam de aquarel uit omstreeks 1880 uiteindelijk terecht bij Ralph de Jong-Mellon. Het was zijn wens het terug te brengen naar zijn geboorteplaats Laren. De keuze viel op Singer Laren omdat daar vanaf medio 2021 permanent een overzicht van het Nederlands impressionisme en modernisme te zien zal zijn. Anton Mauve speelt daar een belangrijke rol in.
Anton Mauve (1838-1888) woonde en werkte van 1882 tot 1889 in kunstenaarsdorp Laren, dat aan de grote Nederlandse impressionist de bijnaam ‘Het land van Mauve’ dankt.
Weer en Wind. Avercamp tot Willink, 3 september 2019 t/m 5 januari 2020 in Singer Laren