Recensie
Hoe klinkt een gouache van Sigmar Polke? Verrassend rustgevend, luidt het antwoord. Het Cobra Museum vroeg zanger en tekstschrijver Blaudzun een soundtrack te componeren bij de serie Musik Ungeklärter Herkunft. Het resultaat kan je nu op je gemak beluisteren in Amstelveen.
Tekst en beeld: Evert-Jan Pol
In 1995 vroeg het Institut fur Auslandsbeziehungen Polke (1941-2010) een serie schilderijen te maken. Conservator Götz Adriani kreeg de kunstenaar vervolgens wekenlang niet meer te pakken. Toen hij uiteindelijk in december 1995 Polke in diens atelier in Keulen mocht bezoeken, bleek dat de destijds 64-jarige kunstenaar als een razende had gewerkt. Samen kozen opdrachtgever en opdrachtnemer een serie van veertig stukken: Musik ungeklärter Herkunft (Muziek van een onbekende herkomst).
Een serie kunstwerken met een dergelijk naam verdient muziek, moet het Cobra Museum gedacht hebben. En dus vroeg het Blaudzun of hij er muziek voor wilde componeren. Eerder had hij al eens muziek geschreven voor Korenveld met maaier van Vincent van Gogh. De muzikant selecteerde uiteindelijk negen gouaches die hij van muziek voorzag. Bij elk werk hoort een eigen compositie, maar de verschillende stukken lopen vloeiend in elkaar over en vormen samen een 32 minuten durend oorstrelend muzikaal kunstwerk.
(Tekst gaat verder onder de foto’s)
In een verduisterde ruimte zijn de werken te zien én te beluisteren, staand of zittend op de twee banken in het midden. Vooraf had ik zo mijn bedenkingen, want het ontbreekt mij vaak al aan het geduld om in musea lange video’s uit te zitten. Dus waarom zou ik daar dan wel mijn aandacht bij een muziekcompositie kunnen houden? Er moet immers kunst worden bekeken.
(Tekst gaat verder onder de video)
De muziek blijkt echter dusdanig krachtig dat het mij geen enkele moeite kost om te blijven hangen. De rustgevende klanken nodigen zelfs de ongeduldigste kunstkijker uit om langer te luisteren én te kijken. Zo rustgevend zijn ze dat je er bijna van in trance zou raken, en dat zonder pilletje.
Hoewel Blaudzun slechts negen gouaches vertaalde naar muziek maken ook de overige 31 werken deel uit van de expositie. Ze hangen rondom de vierkante kamer in de zaal. Het is een prachtige kleurrijke serie die het ook verdient om een tijdje bij stil te staan. Maar binnen in de donkere kubus vindt het echte spektakel plaats. Dat is een lust voor oor en oog.
Polke vs Blaudzun. Muziek van onbekende herkomst, t/m 5 april in het Cobra Museum, Amstelveen
Waardering: @@@@@@@@@@