Teylers Museum in Haarlem heeft de tentoonstelling John Constable verlengd tot en met 27 juni. Dat betekent dat ze na heropening nog drie weken te zien is. De expositie is uitgebreid met de recente aanwinst Gezicht op de brug van Milford, van Constable.
John Constable (1776-1837) is vooral bekend als landschapschilder en -tekenaar. Zijn wolkenstudies vormen een hoogtepunt in de kunstgeschiedenis. Voor de tentoonstelling in Teylers Museum kwamen vanuit Canada, Londen en Oxford tekeningen, aquarellen en schilderijen naar Nederland.
Minder bekend is dat Constable ook enkele etsen heeft gemaakt, die hij zelf afdrukte en als cadeautjes weggaf. Ze zijn hierdoor tegenwoordig erg zeldzaam, maar onlangs kon Teylers Museum er één kopen. Gezicht op de brug van Milford met in de verte de kathedraal van Salisbury uit 1826 is gebaseerd op een tekening die Constable in 1818 maakte en die zich sinds enkele jaren in de verzameling van Teylers bevindt. Vanaf 5 juni zijn tekening en ets voor het eerst sinds bijna 200 jaar tijd weer samen.
Constables meest geliefde onderwerp was het landschap van zijn jeugd aan de Engelse oostkust in de buurt van Harwich. Geen kunstenaar schilderde eerder zoveel in de buitenlucht als hij. Sterk geïnspireerd door de manier waarop oude meesters als Ruisdael, Rembrandt en Rubens het Nederlandse landschap weergaven, benaderde hij het Engelse landschap met een originele en open blik. Zo kon hij het effect vangen van plotselinge weersveranderingen. Constable was gefascineerd door de kleuren en vormen van wolken, regenbogen en andere atmosferische verschijnselen en hield nauwkeurig bij onder welke weers- en lichtomstandigheden hij geschilderd had.
Achter zijn scherpe natuurobservatie schemert een heftig gevoelsleven. Geluk en verdriet, liefde en vriendschap gaan schuil in licht, lucht en landschap.“Schilderen is alleen maar een ander woord voor gevoel”, schreef hij aan een vriend. Zijn stijl was zo vernieuwend dat tijdgenoten er lange tijd geen raad mee wisten. Zijn werk werd een inspiratiebron voor veel kunstenaars, van de School van Barbizon en de Franse impressionisten tot aan kunstenaars van nu. Hij wordt gezien als een van de vaders van de moderne schilderkunst.
Volgens het Teylers zelf is dit museum de perfecte plek om het Nederlandse publiek kennis te laten maken met Constable. “Wanneer hij Haarlem zou hebben bezocht, was hij zeker in Teylers Museum komen kijken naar de schilderijen van zijn Nederlandse tijdgenoten én de tekeningen en prenten van zijn grote Nederlandse voorbeelden”, aldus het museum op diens website.
In de Eerste Schilderijenzaal stapt de bezoeker terug naar de tijd van Constable in Nederland. In het Prentenkabinet is een apart deel van de tentoonstelling speciaal gewijd aan de invloed van de oude meesters op zijn werk. Sinds 2018 bezit het museum bovendien acht tekeningen van Constable, de eerste werken van zijn hand in een Nederlandse museumverzameling.