De campagne Red Museum Boerhaave! heeft 1 miljoen euro opgeleverd. Dat maakte het museum vandaag bekend. Het Leidse museum kan nu volwaardig meedingen naar een rijksbijdrage voor de periode 2013-2016.
In het kader van de bezuinigingen op de cultuursector kondigde staatssecretaris Zijlstra in juni af dat musea in 2010 en 2011 gemiddeld minstens 17,5 procent van de rijksbijdrage aan eigen inkomsten moesten verwerven. Voor Museum Boerhaave betekende dit dat het in een half jaar tijd 700.000 euro moest verdienen.
Het succes van de campagne betekent volgens museumdirecteur Dirk van Delft niet het gelijk van Zijlstra. “Wat het museum het afgelopen half jaar voor elkaar heeft gebokst, is niet voor herhaling vatbaar. Het was alle hens aan dek, al het normale werk moest wijken voor de jacht op externe inkomsten. Dat houdt een keer op. De collectie vraagt ook tijd.”
Niettemin, zo benadrukt Van Delft, was het “cultureel ondernemen tot je erbij neervalt” een bijzonder nuttige en leerzame ervaring. Museum Boerhaave ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet, ook op het gebied van de eigen inkomsten, die een groei laten zien. In de komende jaren wil het museum samenwerken zoeken met aantrekkelijke partners om die eigen inkomsten op peil te houden.
Zie ook: Veiling voor Museum Boerhaave
Zie ook: Museum Boerhaave lijkt gered
Zie ook: Red Museum Boerhaave
Zie ook: Anonieme schenker geeft Museum Boerhaave 100.000 euro