Recensie
In een kleine zaal in het Kröller-Müller Museum pronken vijftig kleine beelden, achter glas of in alle vrijheid. Allemaal verschillend hebben ze toch één ding gemeen: ze werden in de afgelopen 21 jaar aan de museumcollectie toegevoegd door scheidend directeur Evert van Straaten.
Door: Evert-Jan Pol
Van Straaten, die met pensioen gaat, verzamelde voor het museum behalve grote werken ook een honderdtal kleine sculpturen, in verschillende stijlen en van verschillende materialen. Voor de tentoonstelling Expose III kreeg het publiek de kans online uit al deze beelden een top 3 samen te stellen. De vijftig populairste sculpturen staan nu op het erepodium.
Een dergelijk expositieproject toont goed aan hoe smaken kunnen verschillen. Alle vijftig beelden hebben immers tenminste eenmaal iemands top 3 gehaald. Toch bezet Joost van den Toorns fascinerende De martelaar van Zwolle (hoofd met voet in de mond) ‘slechts’ plaats 32. “Een werk waar Picasso nog jaloers op zou zijn”, schreef een van de stemmers. Opmerkelijk genoeg is plaats 33 voor het grappige Vogelbekdier van diezelfde Van den Toorn (1954).
Elke ‘hitparade’ levert voer voor discussie en dat is hier niet anders. Waarom kwam de vrolijke en ietwat hysterische ijzeren creatie Kop van Jaap Mooy (1915-1987) niet verder dan nummer 48 en staat het enigszins saaie Cylindre oblique van Marta Pan (1923-2008) op plek 2? Terecht heel hoog is het Nijlpaard van Tom Claassen (1964) geëindigd, op nummer 4. Zelfs van dichtbij lijkt het alsof het bronzen beeld uit 2004 uit zacht schuimrubber bestaat.
Dat Petite chouette van Picasso uiteindelijk op plaats 1 belandde, is begrijpelijk, al zal het werk ongetwijfeld niet ieders smaak zijn. Het onooglijke, maar gelijktijdig schattige kleine uiltje is misschien niet het mooiste beeld uit de selectie, maar wel één die op het netvlies blijft. De hele top 50 is hier te zien, maar ‘in het echt’ komen de beelden uiteraard het best tot hun recht en ze verdienen ook alle aandacht.
Expose III, t/m 28 oktober in het Kröller-Müller Museum, Otterlo. De expositie is onderdeel van de grote tentoonstelling Verlangen naar volmaaktheid – 21 jaar verzamelen door het Kröller-Müller Museum.
Waardering: @@@@@@@@@@