Geen categorie

Het merk Beatrix

0 0
Read Time:1 Minute, 10 Second

Expositie

Behalve koningin is Beatrix ook een ‘merk’. Ter gelegenheid van de troonswisseling wijdt het Museum voor Communicatie een tentoonstelling aan het merk Beatrix.

De eerste postzegel met de afbeelding van de koningin was direct opvallend. Het ontwerp van Peter Struycken, een portret in stippen, zette haar modern, tijdloos en afstandelijk neer. De zegel uit 1981 vormt de eerste verbeelding van het merk Beatrix.

Door consequent en gedisciplineerd aan dit beeld vast te houden, is Beatrix uitgegroeid tot een sterk beeldmerk. Maar hoe groot was haar eigen invloed op de ontwikkeling hiervan? Verliep alles bij toeval, met een beetje regie of volgens een uitgekiende strategie? De expositie wil die vragen beantwoorden.

Branding Beatrix toont verschillende markante voorbeelden die invloed hebben gehad op de ontwikkeling van de beeldvorming rond Beatrix. Te zien zijn onder meer twee nieuwe werken van kunstenaar Diederick Kraaijeveld. Speciaal voor de tentoonstelling maakte hij beelden die geïnspireerd zijn door de postzegel van Struycken. Het ene is een ontwerp in sloophout en het andere bestaat uitsluitend uit spijkers.

Werk van Diederick Kraaijeveld.
Werk van Diederick Kraaijeveld.

In een achttal vitrines zijn de ontwerpen van de inhuldigingspostzegels en frankeerzegels van Wilhelmina, Juliana en Beatrix te zien. Als primeur toont het museum ook de geselecteerde èn afgewezen ontwerpen van de inhuldigingspostzegel van de nieuwe koning.

Branding Beatrix, 25 april t/m 30 juni in Museum voor Communicatie, Den Haag

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %
Share