Nog even te zien
Het intrigerende Portret van Edith (1915) van Egon Schiele is het uitgangspunt van Edith als muze, een project van Puck Verkade (1987). Daarin verkent zij de grenzen tussen geschiedenis, verbeelding en werkelijkheid.
Egon Schiele was het ‘enfant terrible’ van de Weense avant-garde. Zijn expressionistische werk – met als thema’s ontluikende seksualiteit, dood en verval – veroorzaakte een groot schandaal in het Wenen van het begin van de twintigste eeuw. Vanaf zijn huwelijk met Edith in 1915, het jaar waarin hij ook Portret van Edith schilderde, veranderde zijn werk. Het verloor zijn kenmerkende grilligheid en de lijnen werden wat ronder. De tragiek van het portret ligt in het feit dat het echtpaar drie jaar later zou overlijden aan de Spaanse griep.
Als een hedendaagse personificatie van Edith daagt Verkade het publiek op verschillende manieren uit om betrokken te raken bij het schilderij. De zoektocht naar identiteit, een thema dat Egon Schiele zijn gehele carrière bezighield, staat hierbij centraal. Zo bestaat in het Gemeentemuseum de kans dat ‘Edith’ de bezoeker meeneemt op een bijzondere wandeling langs verschillende installaties van documenten, video’s en objecten. Niet zoals in 1915 in een jurk van gordijnstof, maar gekleed in een hedendaagse interpretatie gemaakt door de Haagse ontwerpster Sara Vrugt.
Feit en fictie lopen niet alleen tijdens de wandelingen in elkaar over, maar ook in de rondetafelgesprekken die ‘Edith’ in samenwerking met Edwin Becker (hoofd tentoonstellingen van het Van Gogh Museum en expert van Weense kunst) organiseert. Het Weense koffiehuis was in de tijd van Schiele dé ontmoetingsplek voor musici, filosofen en kunstenaars die bij elkaar kwamen om te discussiëren. De deelnemer aan de interactieve rondetafelgesprekken kan deze authentieke sfeer in het museum ervaren.
Edith als muze, een project door Puck Verkade, t/m 14 juli in het Gemeentemuseum Den Haag. Er is ook een speciale Facebookpagina.