Marino Marini geldt als een van de invloedrijkste beeldhouwers van de twintigste eeuw. Dat hij ook schilder en tekenaar was, weten maar weinigen. Museum de Fundatie in Zwolle besteedt aandacht aan deze minder bekende kant van de Italiaanse kunstenaar.
Samen met kunstenaars als Jacques Lipchitz en Henry Moore behoort Marino Marini (1901-1980) tot de top van de moderne naoorlogse beeldhouwkunst. In de jaren na 1945, toen abstractie steeds meer de boventoon ging voeren in de kunst, blies hij de figuratie nieuw leven in. Hij deed dit met expressieve beelden van paarden en ruiters en vrouwelijk naakten.
Marini’s beeldhouwwerk werd door de jaren heen in Nederland volop getoond en was hier van grote invloed op de ontwikkeling van de beeldhouwkunst. Zijn schilderijen waren minder vaak te zien. Volgens Marini zelf is zijn tweedimensionale werk echter onlosmakelijk verbonden met zijn beelden. “Ik zou nooit aan een sculptuur beginnen zonder eerst een idee van kleur te krijgen”, vertelde hij ooit in een interview. “Mijn geest is er door bevangen tot ik de kleur op papier ga zetten en me voorstel dat deze kleur een tekening wordt. En dan, ineens, begint de tekening vorm aan te nemen, dé vorm, en deze vorm wordt de ware vorm.”
Met de tentoonstelling Marino Marini – schilder, tekenaar, beeldhouwer wil Museum de Fundatie in Zwolle het grote belang van de schilderijen en tekeningen in Marini’s oeuvre duidelijk maken. Het museum toont dertig sculpturen en 120 schilderijen en tekeningen. De expositie werd georganiseerd in samenwerking met Fondazione Marino Marini in Pistoia en Museo Marino Marini in Florence.
Marino Marini – schilder, tekenaar, beeldhouwer, t/m 16 maart 2014 in Museum de Fundatie, Zwolle