Tijdens de persopening van de tentoonstelling Hoogte- en dieptepunten uit het depot in het Mauritshuis liet directeur Emilie Gordenker al weten op zoek te zijn naar een nieuw onderkomen voor het reusachtige schilderij Dode Zwaan van Jan Weenix. Vandaag maakte het museum bekend dat er een plek is gevonden. Na de expositie krijgt Rijksmuseum Twenthe het in langdurig bruikleen.
De expositie, die nog tot en met 8 mei duurt, bestaat uit kunstwerken die hun dagen slijten in het depot. Sommige stukken zijn niet goed genoeg, andere passen niet in de collectie. Weer andere, zoals Dode Zwaan, zijn te groot voor een vaste plek op zaal. Het meet namelijk 2,5 bij 3 meter.
“We verkopen het niet”, vertelde directeur Emilie Gordenker in februari. “Want we willen de collectie compleet houden.” Het Enschedese museum wordt dus geen eigenaar, maar mag op het reusachtige doek passen.
Volgens Arnoud Odding, directeur van Rijksmuseum Twenthe zal het in Enschede vrijwel permanent te zien zijn, in samenhang met enkele andere zeventiende-eeuwse topstukken. “De dode zwaan is een fenomenaal schilderij dat niet voor niets aan het begin van de negentiende eeuw is verworven door het Mauritshuis als pendant van De stier van Potter.”
Het Mauritshuis is ooit gebouwd als woonhuis, waardoor de zalen een intiem karakter hebben. Met uitzondering van De stier van Paulus Potter bestaat de vaste presentatie daarom tegenwoordig uit schilderijen van bescheiden afmetingen. Volgens het Mauritshuis verdient het echter wel een plek op zaal. Dus ging het op zoek naar een museum dat er wel plaats voor heeft. Rijksmuseum Twenthe toont het monumentale stilleven vanaf 7 augustus.